På morgonen den 27 juli kommer Luleåborna Filip Nilsson och Daniel Stafström befinna sig på Storgatan i Luleå. Med sig har de varsin cykel och alpin utrustning på 100 kilo. Det är deras sista chans att på 25 dagar att få en smak av civilisationen.
Hundra mil
Under de kommande veckorna ska de cykla 70 mil, vandra 30 mil samt bestiga totalt 13 000 meter fjäll. Alla landets tolv toppar på över 2000 meter ska besegras inom 25 dagar. Allt som ska användas under äventyret ska vara nedpackat i ryggsäckarna vid resans start.
Och trots att de sedan början av året förberett sig med milslång löpträning runt Luleå, klättring i februari i Thailand och utarbetning i avancerade kartprogram så lät NSD dem utföra ett sluttest inför äventyret.
På Ormberget i Luleå, med en fallhöjd på 45 meter, fick de sin första utmaning.
Äventyr i blodet
Medan Daniel Stafström snabbt slog upp kupoltältet berättade han att äventyret ligger i blodet på honom och kompisen. Och nu ska kamratskapet testas.
– Vi är båda uppvuxna på samma gata i Gammelstad, vi har båda gått friluftsgymnasiet och åkt skidor tillsammans, säger han.
– Själva grejen här är att göra det här helt själva. And-ra har gjort det här, men då har de åkt bil, fyllt på mat eftersom åkt båt med sa-merna. Vi gör allt själv.
– Vi har aldrig varit ute på någon riktig tur tillsammans. Nu kände vi att det var dags att dra iväg på ett riktigt äventyr, säger Filip Nilsson.
Basecamp
Första turen på cykel blir upp till Suorvadammen, som kommer att fungera som ett basecamp.
– Sen blir det att gå med lite lättare packning till de olika bergsmassiven, säger Daniel Stafström som tidigare gått hela Kungsleden på snöskor.
Han tror att den största utmaningen blir att få ihop planeringen.
– Det krävs mycket med att få ihop det hur vi ska klara oss helt själva. Sen är det fysiken, vädret. Och bergsbestigningen, säger han.
– Det svåraste blir i Tarfala och Kaskasapakte. Det kräver klättring och det är mycket lösa stenar. Där måste vi klättra lite mer.
Filip Nilsson tar några klättertag på en av Ormbergets mossiga klippväggar. På två kliv är han uppe men för träningens, och NSD:s, skull håller Daniel Stafström hårt i säkerhetslinan.
De två kommer under hela färden blogga på NSD.se för tidningens läsare.
– Vi har löst det med att hyra en satellittelefon. Under de nio dagar vi är bort i Sareksvängen som kommer vi bara kunna uppdatera bloggen via att ringa in, säger Daniel Stafström.
– När vi precis har passerat Akka är vi nära den punkt i Sverige då man befinner sig som längst ifrån en bilväg.