Avslöjar: STF drar sig ur bÄttrafik i Ritsem

Svenska turistföreningen (STF) vill inte lÀngre driva bÄttrafiken över Stora Lule Àlv vid Ritsem, en av de populÀraste utgÄngspunkterna för Kungsleden.

Svenska turistföreningen vill inte lÀngre driva trafiken med M/S Storlule i Ritsem.

Svenska turistföreningen vill inte lÀngre driva trafiken med M/S Storlule i Ritsem.

Foto: PÀr BÀckström

Jokkmokk2019-06-13 18:17

Jokkmokks kommun fick beskedet under onsdagen vid ett möte dÀr Àven STF, berörda samebyar, NaturvÄrdsverket och lÀnsstyrelsen. PÄ samma möte stÀlldes Àven frÄgan frÄn myndigheterna pÄ vilket sÀtt Jokkmokk kan hjÀlpa till för att lösa problemet.

NÄgot som gör kommunalrÄdet Robert Bernhardsson (S) bÄde bekymrad och irriterad.

– Det hĂ€r Ă€r lök pĂ„ laxen nĂ€r det gĂ€ller myndigheternas oförstĂ„else för de önskemĂ„l och problem som en glesbygdskommun har och brottas med. Ingen fingertoppskĂ€nsla alls, sĂ€ger han.

Bernhardsson drar paralleller till den utdragna hanteringen av KallakÀrendet, arbetsförmedlingens minskade arbete i kommunen, och det bemötade kommunen fÄtt nÀr man diskuterat tillgÀnglighetsfrÄgor och turismfrÄgor för de stora arealer av skyddade omrÄden som finns inom kommunen.

– Vi hade exempelvis ett arbetsmöte inför att det stora naturreservatet Karats-RĂ„vĂ„ive skulle bildas. Vi ville samtal om hur omrĂ„det kunde tillgĂ€ngliggöras för fler turister, exempelvis genom att man bygger övernattningsmöjligheter och fĂ€rdstrĂ„k. Svaret vi fick var att alla vĂ€gar inom omrĂ„det skulle avvecklas. DĂ„ försvinner allt syre i rummet. En annan gĂ„ng talade vi med lĂ€nsstyrelsen om att fĂ„ fler besökare till skyddade omrĂ„den men de förstod inte frĂ„gestĂ€llningen, utan svarade att miljödepartementet ansvarar för skyddad natur, inte nĂ€ringsdepartementet.

FrÄgan om hur kommunen kunde hjÀlpa till med bÄttrafiken fick Bernhardsson att lite provocerande skriva att myndigheterna nu vill att kommunen ska starta rederi.

– Det var hĂ„rddraget men jag stĂ„r för Ă„sikten att det Ă€r fĂ„ myndigheter som underlĂ€ttar för glesbygdskommuner att jobba med tillvĂ€xt.

SjĂ€lva sakfrĂ„gan Ă€r högaktuell. M/S Storlule Ă€r en viktig kugge i besöksnĂ€ringen och för samebyarna. BĂ„ten gĂ„r mellan Ritsem pĂ„ norra sidan Ă€lven och Änonjalme och Vaisaluokta pĂ„ södra sidan.

2019 blir sista Äret som STF stÄr som huvudman för verksamheten, som pÄgÄtt sedan strax efter andra vÀrldskrigets slut.

– Vi har pĂ„talat det hĂ€r en lĂ€ngre tid. Det Ă€r tre Ă„r sedan vi tog första kontakten. Bakgrunden Ă€r att vi inte har nĂ„gon ambition att bedriva bĂ„ttrafik. Det krĂ€vs höga kompetenser och Ă€r tidskrĂ€vande för oss. Vi vill fokusera pĂ„ vĂ„r kĂ€rnverksamhet. Det handlar inte om ekonomi. IntĂ€kterna under den korta sĂ€songen Ă€r goda, sĂ€ger Niklas Winbom, fjĂ€llchef vid STF.

STF fortsÀtter dock att driva M/S Langas, som trafikerar Kebnats-Saltoluokta.

– DĂ€r Ă€r vi mer beroende av bĂ„ten för varutransporter och verksamheten vid vĂ„r station. Men dĂ€rmed inte sagt att vi inte Ă€r öppna för om en entreprenör vill driva trafiken.

STF hoppas pÄ en lösning i Ritsem.

– Jag vet inte hur den kan se ut. Kanske staten kan göra nĂ„got? Vattenfall finns ocksĂ„, de Ă€r högst verksam i omrĂ„det och Ă€ger bryggorna, sĂ€ger Niklas Winbom.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om