Holmqvist styr hotellbygget ända ned på sängmedarna

Bodensias omvandling har påbörjats. Allt rivs ut för att sedan förvandlas helt med en entré som hälsar välkommen till hotellet och Boden.Ytterligare två våningar byggs på med relax och bastu, ackompanjerade av en vidunderlig utsikt.

Foto:

BODEN. 2008-11-20 06:00
Hilding Holmqvist, som köpt hotellet, är delaktig i varje beslut, ned till minsta detalj.
- Jag tror att jag är ensam i Europa om det. Jag har järnkoll på det här, allt från lampor i hallen till färgen på sängmedarna.
Och han har roligt. På sammanträdesbordet i kontoret ligger handskrivna lappar om duschblandare och mycket annat. När rörmokaren kom till Bodensia ville Hilding Holmqvist reda ut i vilken ordning de ska göra golvvärme, handdukshängare och porslin.
Ny lobby
Innan han bestämde sig för att ta över Bodensia var hans krav att utrymmet där butikerna Fritz Ohlsson och See Me nu finns ska tillhöra hotellet. Den bunkerlika receptionen kommer att byggas om till en 500 kvadratmeter stor glasad foajé med lobbybar och snygga möbler.
- Ett stadshotell måste ha en välkomnande entré, säger Hilding Holmqvist.
Om man har varit på bio ska man kunna gå in där och ta en öl och hotellgästerna ska kunna säga: "Vi ses senare i baren".
- Människor tycker om att se människor komma och gå.
Det lärde sig Hilding Holmqvist av Norrlands hotellkung Sven Lindström och han säger att denne är den bästa gammeldags krögare som Norrland har haft.
Nya färger
De river allt i rummen och korridorerna. Bara cementgolv och betongväggar blir kvar. Det blir nytt porslin i badrummen och ny, fräsch inredning i rummen. Hotellets nya färger blir grått, rött och vitt.
Ansiktslyftningen kostar 50 till 60 miljoner kronor, exklusive fasaden. Så när det var dags att bestämma vilket golv hotellet skulle ha hämtade Hilding Holmqvist prov på trägolv och kontrollerade med hantverkarna om det fungerar.
- Det blev ja och då kör vi.
Han har höga ambitioner för fasaden, men säger att han inte vill hänga ut någon i kylan, så det får anstå till sommaren. Bodensia är stadens skyltfönster och han har testat ny plåt, marmor och glas, men vet inte vad det blir.
- Det är en konstruktionssak.
Bastur på taket
Robert Sjölund, verkställande direktör för Pite havsbad, formar konceptet för nöjena och restaurangen. Men Hilding Holmqvist säger att de ska öppna och flytta tillbaka scenen så att alla kan se och höra vad som händer.
Den stora nyheten är att han bygger på två våningar på hotellet.
- Vi bygger ut hela den balkongen och försöker få in fem bastur. En bastu ska inte vara för stor. Då är det bättre att bygga fler. Jag tror att det blir en häftig utsikt från taket och vi bygger stora fönster. Det är min uppfattning att det inte finns någon bättre aktivitet än bastubad, korv och ost. Det här kommer att bli en värdefull träffpunkt. Efter en konferensdag kan man träffas där ett par timmar före middagen. För dem som inte badar bastu finns ett stort utrymme för relax, där man kan ta sig ett glas vin, säger Hilding Holmqvist.
Från början sades att nya Bodensia skulle vara klart den 1 juni nästa år, men han tror att det kommer vara klart tidigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om