– Om det är en miss, det vet jag inte. När Länstrafiken nu flaggat för det till oss så ska vi ta till oss det och se hur problemet ser ut, säger Arnold Vonkavaara, regionschef på Trafikverket.
Han deltog i invigningen av den senaste ombyggda sträckan, som kostat 110 miljoner kronor.
Lars Nilsson, trafikchef på Länstrafiken, säger att Veolia och deras förare har bedömt att hållplatsen i Södra Svartbyn, framför allt i riktning mot Boden, inte är lämplig att använda.
– Vi kan inte sätta oss över vad våra entreprenörer och deras förare bedömer eftersom det handlar om trafiksäkerheten, säger Lars Nilsson.
Hållplatsen är stängd i båda riktningarna.
– I och med ombyggnationen av 97an har den hamnat i ett annat läge. Det är som att det blivit en förhöjning av vägen i riktning mot Sävast. Det har blivit ett backkrön och sikten bakåt har blivit kortare, säger Lars Nilsson.
Från hållplatsen ska chaufförerna köra rätt ut på en 100-väg utan accelerationssträcka och dålig sikt bakåt.
Länstrafiken vill ha en träff med Trafikverket tillsammans med Veolia.
– Vi har folk som efterfrågar den här hållplatsen och möjligheten att från Torpgärdan ta de här bussarna som går ut på 97an, säger Lars Nilsson.
Arnold Vonkavaara säger att de självklart ska värna om säkerheten.
– Är det brister ska vi titta på dem.
Hur har det här kunnat uppstå när man under så lång tid planerat vägen och lagt ned så mycket pengar på den?
– Svår fråga. Under projektering och byggnation granskar man och gör en planering utifrån alla aspekter; tung trafik, persontrafik, gångtrafik och kollektivtrafik, säger Arnold Vonkavaara.
Johanna Jakobsson, planerare på Trafikverket, säger att de inte varit på plats för att göra en egen bedömning om hållplatsen är farlig, säger
– När vi gjort det och om det är den slutsatsen även vi kommer till, då måste titta på hur det kunnat tänkas bli så.
Hon påpekar att majoriteten av hållplatserna efter vägarna i Norrbotten är utformade som en ficka.
– Vi har haft projektörer som jobbat med det här och jag är övertygad om att de har tittat på de olika faktorerna; siktsträckor, vad man behöver för acceleration, hur mycket trafik det är på vägen och hur många bussar som ska stanna, säger Johanna Jakobsson.