Historien börjar egentligen när Kunglig Norrbottenspansarbataljon (P 5) kom till Boden 1957. När bataljonen sedan lades ned så var ett sätt att minnas P 5:s glansdagar att plocka fram sevärda militära fordon som visas upp i parader till bodensarnas stora glädje.
Lyckad start
Anders Möller och några officerskollegor hittade en stridsvagn, modell 1937, som stått utomhus i 30 år.
- Vi började repa den och höll på några månader innan vagnen började rulla. I och med den lyckade starten så tog vi oss an fler monumentvagnar, säger Anders Möller, ordförande i föreningen P 5.
Föreningen, som bildades 1994, får i dag stöd av I 19 till lokalhyran och för att hålla fordonen från 1938 till i slutet av 90-talet i körbart skick för olika uppvisningar.
- Vi kör i snitt 1-2 mil per år och har ett 40-tal fordon, säger Möller.
Kassören Lennart Wanhatalo äger ett antal fordon som finns med och är deponerade i föreningen. Det är bland andra en Willys jeep och en Studebaker bandvagn(Bw 48). Äldsta fordonet är Bofors krypkedjetraktor från 1932. Den köpte föreningen av en bonde i Neistenkangas. Bonden hade använt traktorn för att plöja med och hämta virke.
Skruvardag
Tisdagar är en skruvardag för alla, men om någon känner för att besöka lokalen oftare så är det inga problem.
- Vi är väl ett 15-tal personer som mekar. För att kunna skruva i vagnarna så har vi letat fram ritningar, rephandböcker och de speciella verktyg som behövs för att klara arbetet. Vi har oerhört mycket reservdelar som vi fått överta av försvaret. Annars hade vi inte kunnat hålla på med det vi gör, säger Anders Möller.
Stefan Janse visar ett rum som han kallar "teaterförrådet. Där finns fullt med militära kläder och andra accessoarer från olika tidsepoker som kommer från mobiliseringsförråden.
- Mycket av grejerna är från 50-talet och helt oanvänt. Det är viktigt att vi har rätt hjälmar som passar med de vagnar vi kör.
- De senste åren har jag själva varit en "kontorsråtta". Genom föreningen har jag fått en chans att återuppleva det som en gång drog mig till försvaret, nämligen motorer, säger Stefan Janse.
Fadder
Han berättar att under vintern kollas batterier, styrsystem och jobbas med fordon som föreningen haft tekniska problem med under sommaren.
- Det finns också en fadder för varje fordon som har ansvaret och ska se till att vagnen fungerar för det uppdrag som ska utföras.
Mekarkompisen Dan Lundström, som gjorde lumpen som stridsfordonssmekaniker, har ingen militär bakgrund.
- Är man lite knäpp så håller man på med lite annat än fotboll och ishockey. Jag tycker att meka är en trevlig fritidssysselsättning. Det är roligt när fordonen börjar likna något samtidigt som vi kan bevara gamla grejer, säger Dan Lundström.
För mekargänget är det tryggt att ha 78-årige Göte Andersson till hands. På gamla P 5 jobbade han som teknisk officer.
- Jag kommer från Enköping men sökte mig norrut som officer eftersom jag höll på med skidskytte.
Plockade upp lådan
Det behövdes ett avbrott på tre, fyra år efter pensionen innan han plockade upp verktygslådan igen.
- Att vara med i föreningen P 5 känns lite nostalgiskt. I min ålder är det roligt att snacka med yngre människor. Känslan att man kan hjälpa till är också viktig.