Nu är den på plats, den 72,8 meter långa och 3,5 meter breda gångbron i cortenstål som ska vara en länk mellan Södra Svartbyns bostadsområde och Gruvberget. En bro för gångtrafikanter, skoterförare och cyklister.
– Det känns jätteroligt att se den och vara på plats, man har ju sett den på bild tidigare men det blir på riktigt när man är här, säger Robin Boqvist, projektledare Samhällsbyggnadsförvaltningen.
– Den är viktigt för att man ska kunna släppa ut sina barn, gå ut med hundarna, ta skidorna eller cykeln och passera väg och järnväg på ett tryggt sätt, och det kan man nu med denna bro, säger Cecilia Kvibacke, planerings och utvecklingsansvarig, Boden industrial park.
Tidigare har trafikanter och fotgängare kunnat ta sig till Gruvbergets friluftsområde genom bilvägen Häradsvägen, men nu är gångbron på plats.
– Det är ett jätteviktigt strövområde och rekreationsområde. Gruvberget har alltid varit sammanbundet med bostadsområdet Södra Svartbyn och Torpgärdan men har nu under ett års tid varit avkapat med en barriär under arbetsgången. Nu blir det som ett statement att det rörliga friluftslivet ska återblomstra och tillgängligheten ska öka till Gruvberget. Det betyder mycket för oss, säger Cecilia Kvibacke.
Gångbron förväntas vara klar till hösten 2025 och kostar Bodens kommun cirka 4,3 miljoner.
Totalt är det tio broar i området som nu är klara och färdiggjutna. De är olika modeller med olika syften, bland annat tre valvbroar för järnväg och två betongbroar för bilväg.
– Det här blir en portal in till Boden industrial park, industriområdet där Stegra är det första företaget, men där det kommer komma många andra företag framöver, säger Cecilia Kvibacke.
Finansieringen står Bodens kommun och Polarstructure för, där Bodens kommun står för 25,3 procent och Polar Structure för 75,3 procent. För kommunen handlar det om cirka 40 miljoner.
Broarna är till stor del klara men bygget runt omkring förväntas vara klart tidigast till hösten.
– Det stora är att göra klart järnvägen och sen kommer vägen som kommer vara klar med asfalten i slutet på nästa år. Broarna kommer inte trafikeras innan dess, säger Robin Boqvist.
Cecilia Kvibacke hoppas bodensarna kommer vara stolta över bygget.
– Vi hoppas att de kommer att vara stolta när de passerar bron och tänka att det här är ett nytt moment i Bodens kommuns historia. Att infrastrukturkorridoren byggs och att vi får det gröna stålverket med den klimatsmarta stålproduktionen. Att här händer det något och att här blir Boden en stålstad, säger hon.