Nu är 10 nya broar på plats – då kan de börja trafikeras

Tio olika broar för tåg, bil och gångtrafik är nu på plats vid Boden Industrial Park. En kostnad på cirka 40 miljoner för Bodens kommun.
– Vi hoppas att bodensarna kommer välja att vara stolta när de passerar över bron och tänka att det var ett nytt moment i Bodens kommuns historia, säger Cecilia Kvibacke på Boden industrial park.

"Vi vill att det blir ett fint monument och att det används av alla som ska över till Gruvberget", säger Robin Boqvist, projektledare Samhällsbyggnadsförvaltningen.

"Vi vill att det blir ett fint monument och att det används av alla som ska över till Gruvberget", säger Robin Boqvist, projektledare Samhällsbyggnadsförvaltningen.

Foto: Emma Vallin

Boden2025-06-17 00:01
Gångbron är gjord i Cortenstål "Det är enklare underhållsarbete än om man skulle ha den spraymålad", säger Cecillia Kvibacke, planerings och utvecklingsansvarig, Boden industrial park.
Gångbron är gjord i Cortenstål "Det är enklare underhållsarbete än om man skulle ha den spraymålad", säger Cecillia Kvibacke, planerings och utvecklingsansvarig, Boden industrial park.

Nu är den på plats, den 72,8 meter långa och 3,5 meter breda gångbron i cortenstål som ska vara en länk mellan Södra Svartbyns bostadsområde och Gruvberget. En bro för gångtrafikanter, skoterförare och cyklister. 

– Det känns jätteroligt att se den och vara på plats, man har ju sett den på bild tidigare men det blir på riktigt när man är här, säger Robin Boqvist, projektledare Samhällsbyggnadsförvaltningen. 

– Den är viktigt för att man ska kunna släppa ut sina barn, gå ut med hundarna, ta skidorna eller cykeln och passera väg och järnväg på ett tryggt sätt, och det kan man nu med denna bro, säger Cecilia Kvibacke, planerings och utvecklingsansvarig, Boden industrial park.

"Under kommunens hatt är det inte vanligt att man investerar i sådana här stora infrastrukturer som den lilla kommun vi är, och dessutom utan broar, så det är en helt ny kompetens som vi får säkerställa och bygga upp i och med broägande", säger Cecilia Kvibacke, planerings och utvecklingsansvarig, Boden industrial park.
"Under kommunens hatt är det inte vanligt att man investerar i sådana här stora infrastrukturer som den lilla kommun vi är, och dessutom utan broar, så det är en helt ny kompetens som vi får säkerställa och bygga upp i och med broägande", säger Cecilia Kvibacke, planerings och utvecklingsansvarig, Boden industrial park.

Tidigare har trafikanter och fotgängare kunnat ta sig till Gruvbergets friluftsområde genom bilvägen Häradsvägen, men nu är gångbron på plats.

– Det är ett jätteviktigt strövområde och rekreationsområde. Gruvberget har alltid varit sammanbundet med bostadsområdet Södra Svartbyn och Torpgärdan men har nu under ett års tid varit avkapat med en barriär under arbetsgången. Nu blir det som ett statement att det rörliga friluftslivet ska återblomstra och tillgängligheten ska öka till Gruvberget. Det betyder mycket för oss, säger Cecilia Kvibacke.

Gångbron förväntas vara klar till hösten 2025 och kostar Bodens kommun cirka 4,3 miljoner.

Både Cecilia och Robin är en hel del på Gruvberget på fritiden. 
"Sen de byggde klart pumptracken på Gruvberget blir det mer och mer att man är där med barnen, de tycker det är väldigt kul att cykla där", säger Robin Boqvist. "Våffelstugan får man inte missa under vårvintern", säger Cecilia Kvibacke.
Både Cecilia och Robin är en hel del på Gruvberget på fritiden. "Sen de byggde klart pumptracken på Gruvberget blir det mer och mer att man är där med barnen, de tycker det är väldigt kul att cykla där", säger Robin Boqvist. "Våffelstugan får man inte missa under vårvintern", säger Cecilia Kvibacke.

Totalt är det tio broar i området som nu är klara och färdiggjutna. De är olika modeller med olika syften, bland annat tre valvbroar för järnväg och två betongbroar för bilväg. 

– Det här blir en portal in till Boden industrial park, industriområdet där Stegra är det första företaget, men där det kommer komma många andra företag framöver, säger Cecilia Kvibacke.

Finansieringen står Bodens kommun och Polarstructure för, där Bodens kommun står för 25,3 procent och Polar Structure för 75,3 procent. För kommunen handlar det om cirka 40 miljoner.

10 broar är på plats vid det nya industriområdet Boden industrial park.
10 broar är på plats vid det nya industriområdet Boden industrial park.

Broarna är till stor del klara men bygget runt omkring förväntas vara klart tidigast till hösten.

– Det stora är att göra klart järnvägen och sen kommer vägen som kommer vara klar med asfalten i slutet på nästa år. Broarna kommer inte trafikeras innan dess, säger Robin Boqvist.

"Det roligaste är infrastrukturprojekten i den här storleken, dels planeringsmässigt att få det att fungera, att vi håller tidplanen men också ekonomiskt att vi håller ramarna" säger Robin Boqvist, projektledare Samhällsbyggnadsförvaltningen.
"Det roligaste är infrastrukturprojekten i den här storleken, dels planeringsmässigt att få det att fungera, att vi håller tidplanen men också ekonomiskt att vi håller ramarna" säger Robin Boqvist, projektledare Samhällsbyggnadsförvaltningen.

Cecilia Kvibacke hoppas bodensarna kommer vara stolta över bygget.

– Vi hoppas att de kommer att vara stolta när de passerar bron och tänka att det här är ett nytt moment i Bodens kommuns historia. Att infrastrukturkorridoren byggs och att vi får det gröna stålverket med den klimatsmarta stålproduktionen. Att här händer det något och att här blir Boden en stålstad, säger hon.

72,8 meter lång och 3,5 meter bred är den nya bron för gående, cyklister och skoterförare.
72,8 meter lång och 3,5 meter bred är den nya bron för gående, cyklister och skoterförare.
De tio broarna

Tio broar har byggts vid Boden Industrial Park:

3 valvbroar där järnvägen går in

2 betongbroar för järnväg

2 betongbroar för bilväg

2 rörbroar

1 stålbro för gående, cyklister och skoteråkare

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!