101-åringen får ny kostym

Fortifikationsverkets bro i Hedsvedjan har mycket höga kulturhistoriska värden. Den bör därför inte rivas. Verket har fått extra pengar till en renovering. Så nu får 101-åringen en ny kostym. Den målas och ljussätts.

För 101 år sedan stod bron över Luleå älv i Hedsvedjan klar. Den har av länsstyrelsen utsetts till en av de broar i Norrbotten som är värd att bevara. Nu genomför Fortifikationsverket en renovering för cirka sju miljoner kronor.

För 101 år sedan stod bron över Luleå älv i Hedsvedjan klar. Den har av länsstyrelsen utsetts till en av de broar i Norrbotten som är värd att bevara. Nu genomför Fortifikationsverket en renovering för cirka sju miljoner kronor.

Foto: Linnéa Lindmark

BODEN2013-08-15 17:44

Staffan Nordmark på fortverket är projektledare.

– Bron över Luleå älv var färdigställd 1912 och då var den grön, säger han.

I Norrbottens Kuriren gick det att läsa för över 100 år sedan att: "Denna färg gör sig mycket bra på broarbeten, fastän den icke är kommen till heders som sig bör."

Tidsdokument

Nu är och förblir bron i en ljusgrå nyans.

– Vid en besiktning 2005 anmärkte man på att bron behövde målas om. Det är viktigt för att den inte ska rosta sönder, säger Staffan Nordmark.

Broar är historiska dokument. De bär på kunskap om sin tids byggtekniker och byggnadsmaterial.

Högt värde

Den gamla bron i Hedsvedjan ingår i länsstyrelsens inventering av broar i Norrbottens län. Den har ett mycket högt kulturhistoriskt värde och länsstyrelsen anser att den tillhör de broar som inte bör rivas eller byggas om. Underhåll bör också ske i samråd med antikvariskt sakkunniga.

– Vi har tilldelats extra pengar för ett genomföra renoveringen. Den kostar cirka sju miljoner kronor, säger Staffan Nordmark.

Stor vindlast

Förutom ommålning och ljussättning ska körbanan asfalteras om så att regnvattnet kan rinna av för att träkonstruktionen under bron inte ska skadas.

Bron är stängd mot I 19 och nyttjas av försvarsanställda för att ta sig över älven.

– Den används för gång- och cykeltrafik, säger Staffan Nordmark.

Renoveringen sker i tre etapper och inleddes i början av juni. Första etappen är nästan helt klar och manskapet har börjat bygga ställningarna på tredje etappen. Andra etappen är inklädd.

– Man kan inte klä in hela bron på grund av vindlasten. Då skulle vinden kunna svepa bort bron, säger Staffan Nordmark.

Många nitar

Från började hade man tänkt sandblästra den, men det visade sig inte behövas för blymönjefärgen sitter så bra att det räcker med högtryckstvätt.

– Och klarar färgen 800 bar då sitter den kvar för evigt, säger Staffan Nordmark.

Blymönja är miljöfarligt och han förklarar att de klätt bron under för att samla upp alla färgrester. De ska deponeras.

Staffan Nordmark är fascinerad när han går på bron och tänker på när den byggdes.

– Alla dessa nitar som de slog in för hand. Jag törs inte tänka på hur många de är.

Fakta: Hedenbron

Hedenbron är 125 meter lång, körbanan är 4,5 meter bred och bron är totalt sex meter bred.

Den byggdes 1910-1912.

Renoveringen av bron sker i tre etapper mellan juni och mitten av september.

Rengöring sker med högtryckstvätt, 800 bars tryck och med en vattentemperatur på 85 grader.

Därefter sker målning i fyra lager; gultonad olja som grund, två mellanlager och en grå finish

Källa: Fortifikationsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om