2012 kan ny station stå klar
15 kom när Banverket kallat till samråd om nya mötesstationen vid Sävastklinten. Berörda markägare ville veta hur de kommer att påverkas.
- Det är inte så många privata markägare som berörs, cirka fem. Det mesta är kommunal mark, säger Örjan Johansson, projektledare på Banverket.
Frågan om ersättning till berörda markägare kom upp på samrådet. Enligt Örjan Johansson redogjordes för hur man räknar ut ersättningen. Externa konsulter värderar marken och sedan blir den en förhandling med fastighetsägarna.
Ökat buller
I och med stationen i Sävastklinten kommer två närliggande fastig-
heter att utsättas för bullernivåer över gällande riksvärden. För att dämpa bullret föreslår Banverket att de ordnar med lokala skärmar och/eller åtgärder på fasad och fönster.
Det är hög trafik på bansträckan mellan Boden och Luleå. I framtiden kan det bli ett dubbelspår, enligt Örjan Johansson, och ett första steg i den riktningen är den nya mötesstationen i Sävastklinten.
Den kommer möjliggöra möten mellan 750 långa tåg och gör att trafikkapaciteten ökar på sträckan.
- Det blir längre och tyngre tåg. Vi har en begränsning i dag med bara två mötesstationer för tyngre tåg vid Sunderby sjukhus och Sunderby norr.
Närmare 100 miljoner
Om allt går vägen kommer järnvägsplanen för den nya mötesstationen i Sävastklinten att ställas ut i början av nästa år och fastställas därefter. Då kan markjobben påbörjas 2011 och ban-, el- och telearbeten utföras 2012. Mötesstationen kan stå klar i slutet av 2012.
- Det är en investeringen på strax under 100 miljoner kronor.
Han säger att det kan bli aktuellt att bygga ytterligare en mötesstation i Sävastnäs. Den finns dock inte med i någon plan än så länge. Om den byggs läggs stationen i Sävast ned.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!