LÄS MER: Bästa flyktingboendet öppnas
Det är Råeks verksamhetsledare Jenny Engström som skrivit till kommunledningen och framfört hur situationen är för de asylsökande i Gunnarsbyn som bor på ett helpensionsboende. 20 juli flyttade sju personer in och i dag en och en halv månad senare är det fullbelagt med 54 boende.
– Vi på servicepunkten möter dagligen asysökande som är frusterande över sin situation. De har bett Råek prata med entreprenörerna till boendet utan framgång, säger Jenny Engström, Råek.
LÄS MER: Nu öppnar boendet
Det är Lennart Erkki och Bengt-Erik Åhl som driver anläggningen med sina två bolag. Enligt Engström finns i dag bara en tvättmaskin i huset till 54 personer.
– Den andra är trasig, det finns heller ingen tvättstuga och ingenstans att hänga tvätten. De boende får bara en omgång sänglinne. Hur gör man om sängkläderna blivit smutsiga och det inte finns tillgång att tvätta dem på dagen.
– Vi har även beställt en kraftigare tvättmaskin och är på väg att installera torktumlare. Det är leveranstid på sådana grejer. Vi ska bara stå för lakan resten bekostar migrationsverket, säger Lennart Erkki.
På boendet finns ett kylskåp för 54 personer och de asylsökande har ingen möjlighet att förvara egen mat eller värma mat i micro , ugn och vattenkokare.
– Det finns ett kyskåp, men där finns bara dryck och grönsaker.Vi har också beställt ett till kylskåp till matsalen. Vi saknar spis för kökskåpan var fel men det ska åtgärdas.
Det är på gång, säger Lennart Erkki.
Anläggningen serverar inget kvällsmål. Det finns åtta barn som måste kunna få någon mat på kvällen.
– Det finns ingen möjlighet at fixa eget kvällsfika heller när anläggningen saknar kök. Råek har skänkt boendet en vattenkokare och microvågsugn, säger Jenny Engström.
Att micro saknas beror enligt Åhl på att asylsökande i Brännberg värmt bröd för länge i micron vilket utlöst brandlarmet där.
Övrig kritik gäller att maten som transporteras från en restaurang i Boden inte tempmäts eller förvaras i ett fungerade värmeskåp. Enligt avtalet ska de boende serveras husmanskost men får bara thailändsk mat. Personalen på boendet pratar inte svenska eller engelska. Matfrågan liksom personalens språkkunskaper tillbakavisas av ägarna.
– I dag tar vi maten från A 8 där min thailändska fru jobbar och dotter som lagar maten så det vet jag inte stämmer. Däremot jobbar min familj på boendet, säger Erkki.
– Jag har också en thailändsk familj men har både svenskar och thailändare anställda, säger Åhl.
Boendet
Det finns heller ingen TV eller internet på boendet. Enligt Erkki beror det på att anläggningen behöver fiberanslutning vilket är på väg att kopplas in.
– Alla i Gunnarsbyn har fått sin anslutning för länge sedan. De har ju planerat och byggt här i 1,5 år, säger Jennny Engström.
– Tv och internet är ju ingenting som vi egentligen behöver ha på våra boenden heller, säger Åhl.
Båda anser att Råeks kritik är ”barnslig och innehåller en massa svammel” och egentligen bottnar i att de vill se gunnarsbybor anställda på flyktingboendet.
– Nej vi vill att boendet ska fungera och att de boende har förtroende för personalen så de kan vända sig till dem för frågor och funderingar. Det kan därför vara av stor vikt att någon från orten också jobbar där som har förståelse för de asylsökandens situation och även oss som bor här. Entreprenörerna får betalt för att bedriva ett asylboende och i det ska det ju finnas en del service, säger Jenny Engström, Råek.
Torbjörn Nilsson, Migrationsverkets boendeansvarig har informerats om situationen av Råek.
–Ja, och det kanske finns anledning att ha mer personal från Migrationsverkets närvarande i Gunnarsbyn. Jag måste först läsa avtalet för att se om man föjer det som gäller för det här boendet, säger Nilsson.