För ganska precis ett år sedan meddelade företaget att det hotades av konkurs. Företaget ansökte om rekonstruktion och förra veckan stod det klart att den lyckats.
Din Hemservice i Boden har 130 brukare och utför 5 000 hemtjänsttimmar per månad.
– Vi har valt att utföra enbart hemtjänst, säger Mattias Bergqvist.
Han säger att de har många att tacka för att syftet med rekonstruktionen har uppfyllts.
– Främst personalen som orkat och stannat kvar.
Han tillägger att nyckeln till framgången är att de fick till ett nytt avtal om ersättningsnivån med kommunen. Mattias Bergqvist lyfter fram det goda samarbetet med kommunen och Erik Hegglund, styrelseordförande, tillägger att det nu finns förutsättningar för en långsiktigt och stabil framtid för verksamheten.
Inge Andersson (S), säger att det här är en resa som både företaget och kommunen gjort. När valfriheten inom hemtjänsten infördes gick det fort för alla parter, påminner han. Kommunen tappade stor del av sin verksamhet snabbt och företaget växte fort. Att ställa om verksamheten på kort tid skapade bekymmer.
– Det vi på kommunen lärt oss är att ska man göra en sådan här stor förändring måste man ha en bättre förberedelsetid. Även företagen måste få tid att växa in sig. Framför allt har vi lärt oss att det krävs noggranna förberedelser, säger Inge Andersson.
Han tycker att man innan måste se bakom hörnen vad omläggningen kan leda till.
– Den förberedelsen hade inte vi. När vi träffade företaget för ett år sedan och de signalerade att det inte går längre, inledde kommunen en analys. Socialnämnden startade en ordentlig översyn av kostnaderna och kom fram till ett pris på vad verksamheten verkligen kostar. Det skulle man gjort innan, säger Inge Andersson.
Arbetet har inte enbart lett till en nyhögre timersättning, utan också nya villkor. Ett nytt avtal är på gång med nya avtalsvillkor och där socialnämnden kommer integrera redan tagna beslut. Ersättning blir indexuppräknad.