Enligt informationsansvariga på Coop Norrbotten så har tre av 23 butiker i länet drabbats. Det är Coop Forum i Boden och butikerna i Harads och Bergnäset. Anette Nilsson upptäckte felet när hon bara fick 9 kronor i återbäring i november. Coop Norrbotten kan i dag inte uppge på grund av sekretessskyddande uppifter hur stor del kunder som får försenad återbäring.
–Det stod att jag handlat för 900 kronor, när jag gör inköp för runt 5000-6000 kronor per månad. Då får jag också högsta återbäring på fyra procent. För mig handlar det om några hundralappar, säger Anette Nilsson.
Hon ringde kundservice som också såg felet, eftersom hon dragit sitt kort vid alla inköp.
–Rådet jag fick för att få återbäringen tidigare var att gå tillbaka till butiken Coop Forum och begära ut kvitton, för att få mina köp registrerade. Tänk om alla skulle gå tillbaka, det blir ju kaos. Jag har varit kund i 30 år men funderar nu på att gå över till ICA efter allt strul, säger Anette Nilsson.
Kristofer Myrevik, informationschef på Coop Sverige säger att felet uppstått under uppdatering av det lokala systemet som fått en del tekniska problem. Han beklagar att det drabbat kunderna. Han kan inte heller uppge hur många kunder som drabbats på Coopbutiker i Sverige.
–Vi har självklart ingen som helst uppsåt med att undanhålla medlemsåterbäringen. Om folk har handlat i en Coopbutik efter 18 november med ett kort så dras pengarna normalt efter 1-3 bankdagar. När vi haft dessa tekniska problem har vi dragit summorna manuellt. Då försenas ju också återbäringen som kommer att betalas ut efter årsskiftet, så kunderna blir absolut inte utan återbäring. Just nu jobbar vi för fullt med våran it-avdelning, konsulter och bankerna på att lösa problemet som uppstått, säger Myrevik.
Men trots de tekniska problemen så Coop inte brytt sig om att meddela sina kunder på sin egen hemsida att återbäringen är försenad.
–Vi är på väg ut med information på hemsidan om några timmar. Vi kunde också ha varit bättre på direktinformation till butikerna. Samtidigt ville vi först identifiera problemet, för det sämsta är att ge felaktig information, säger Myrevik.