Rikard Mattsson, verksamhetsledare för Företagarna i Boden, säger att de återtagit traditionen med täckta skyltfönster som öppnas först på skyltsöndagen eftersom det är en jättemysig tradition som man hade förr i tiden.
De testade lite lätt redan förra året och fick stor respons från kunderna. Därför beslutade de att satsa ordentligt i år. 26 företag var med.
– Vi försöker skapa aktiviteter som gör att det är roligt att handla i Boden. Många tycker det här är lite spännande och man får längta lite grann till skyltsöndagen, säger Rikard Mattsson, som tycker att många hade snygga skyltfönster i år.
Bodensarna fick rösta på det skyltfönster som de ansåg var bäst.
– Det fanns ett jättestort intresse och vi fick in 682 röster, vilket var dubbelt så mycket som förra året.
När rösterna hade räknats prisades de tre företagare som fått flest röster. Ettan och tvåan, Hemma hos Molly respektive Guys & Dolls, är grannar med varandra. Rikard Mattsson tror att det kan göra att de triggar varandra.
– Vi har handelsmöte en gång i månaden och i augusti var första gången jag hörde någon av dem prata om att de var på gång i år igen med julskyltningen. Det är svårt att bedöma, men jag skulle tro att det är de som lagt ned mest jobb. För en del är det säkert roligt med tävlingsmomentet.
Saxarna plockade hem tredjepriset.
Rikard Mattson hoppas kunderna hade trevligt.
– Det är det viktigaste.