Alicia Ross åkte med Länstrafiken från Luleå Busstation hem till Boden i torsdags. Plötsligt såg hon att bussen tog en annan väg. I stället för att köra ända fram till ändhållplatsen Garnis svängde bussen av och stannade på en grusplan vid Lidl och Jysk.
– Jag märkte att busschauffören gick ut ur bussen och började ringa någon. Jag tänkte att det kanske var fel på bussen så jag började ställa mig upp så att han inte skulle tro att det inte var någon kvar i bussen, berättar Alicia.
Men chauffören såg inte Alicia. Han stängde dörrarna och försvann från platsen. Ensam kvar i bussen försökte Alicia ta sig ut.
– Jag försökte trycka på knapparna men dörrarna öppnades inte.
Alicia kände paniken växa och ringde gråtandes sin mamma. Batteriet i mobiltelefonen lyste rött med bara tio procent kvar.
Alicias bonuspappa, Peter Björklund, kontaktade direkt 112 som valde att avvakta för att se om bussdörrarna kunde öppnas utan hjälp från räddningstjänsten.
När Peter kom till bussen hade Alicia varit instängd i 20 minuter. Han var både arg och orolig.
– Jag halvsprang till platsen från Landstingsvägen. Jag såg att hon var jätteledsen därinne och jag sökte efter någon typ av nöd-vred på bussen men hittade inget. Så jag slet upp dörrarna så hon kunde komma ut.
Peter är fortfarande upprörd över händelsen.
– Sånt här får bara inte hända, det är totalt oacceptabelt. Det hade ju kunnat sitta en sjuåring i bussen eller någon med hjärtfel. Chauffören ska alltid kolla upp om det finns någon kvar innan han eller hon lämnar bussen.
Alicia har påverkats av upplevelsen.
– Jag är jätterädd att det ska hända igen och jag skulle aldrig våga sova på bussen. Jag känner att jag hela tiden måste vara på min vakt, säger hon.
Teresia Fors, marknads- och kommunikationschef på Länstrafiken Norrbotten, har haft kontakt med familjen angående händelse.
– Det är naturligtvis helt oacceptabelt och ingenting som vi på något sätt accepterar från Länstrafiken. Vi har tagit det med operatören Nobina som har utfört åtgärder och har det här under uppsikt. Sånt här får inte hända och Nobina tar hand om vad som behövs göras med föraren i hänseendet, säger hon.
– Som uppdragsgivare till Nobina är det här ingenting som vi accepterar och vi vill se en snabb åtgärd och att det här naturligtvis inte sker igen, fortsätter Teresia Fors.
Hur ser du på att bussen stod felparkerad?
– Den skulle inte ha stannat där överhuvudtaget. Föraren har stannat där på eget bevåg och lämnat bussen utan att kolla om det suttit kvar en passagerare, och det är helt oacceptabelt.
Ska busschauffören alltid kolla igenom bussen?
– Absolut. Dels ska du aldrig lämna din rutt, du har en färdplan som du ska följa. Sedan ska du inte bara titta om det finns någon kvar i bussen innan du lämnar den, du ska också göra en genomsökning för att se om någon lämnat skräp eller om någonting har gått sönder som behöver åtgärdas.
Enligt David Erixon, presschef på Nobina, ska busschauffören ha svängt av från sin rutt och lämnat bussen på grusplanen vid Lidl för att handla mat.
– Det är helt uppenbart att flera allvarliga fel har begåtts av den här enskilda föraren som ledde fram till att den här stackars tjejen blev kvar i bussen. Det har vi följt upp med den berörda föraren som har fått en skriftlig varning kopplat till händelsen. Det här ska inte hända, det får inte hända och det ska inte kunna hända, säger han.