Polaris eyewear AB är ett familjeföretag och har verksamhet i Sävast.
När priset som årets företagare delades ut på näringslivsgalan i lördags befann sig huvudpersonen, Staffan Preutz, på andra sidan jordklotet i Japan, som är företagets huvudmarknad.
– Vi förmodar att Staffan fått priset för lång och trogen tjänst och inte för det som händer just nu i företaget, säger Urban Svalling.
Kärnan är design
Företaget minskar sin personalstyrka och just nu finns sex personer på varsellistan. Efter det är tio personer kvar i företaget.
Orsaken till verksamhetsförändringen är en kombination av saker förklarar Urban Svalling.
– Vi har dels haft minskad orderingång, som har påverkats av vad som hänt ute i Europa. Det är en viktig bit i det här. Dels när vi tittar strategiskt in i framtiden så går vi från att vara ett företag som har producerat saker här uppe i Boden till design, som är kärnan i företaget, produktutveckling, köp och sälj.
Produktionen kommer successivt att fasas ut.
Snabb utveckling
Urban Svalling förklarar att teknik och material utvecklas så fort att de inte hinner utveckla och investera på hemmaplan.
– När det kommer nya material och tekniker måste vi förlita oss på att det finns duktiga företag ute i världen som vi kan samarbeta med.
Underleverantörerna finns delvis i Europa och de viktiga leverantörerna finns i Japan där företaget säljer mest glasögon.
– Vi kommer inte att säga upp fler. Efter det här har vi en organisation som är anpassad till företagets behov. Viss unik produktionsteknik, som vi värnar om och skyddar, kommer finnas kvar i huset. Den kunskapen vill vi inte släppa ut på någon annan, men den produktionen är inte personalintensiv, säger Urban Svalling.
Ligger Boden för långt bort från marknaden?
– Nej, det skulle jag inte påstå ur säljsynpunkt, säger Urban Svalling.