För ett par år sedan inträffade ett bråk utanför ett varuhus i Boden. Tommy Lindvall, säkerhetssamordnare i Bodens kommun, berättar att det är bakgrunden till att de redan förra året anlitade väktare som gjorde så trygghetsronder på stan.
– Det var lugnt.
Pasi Roponen, butiksägare inom Gilla-koncernen, säger att de gjorde en utvärdering efter sommaren och att alla handlarna var positiva. Så varför överge ett lyckats koncept. Efter en upphandling har uppdraget återigen gått till APS Bevakning. Kostnaden delas med Företagarna. Kommunen står för 70 procent.
– Jag tycker att det här är fantastiskt bra. Det ger en trygghet för familjer. Vi vill att det ska vara en trevlig stadsmiljö och trevlig stämning. Det är berömvärt att kommunen tar tag i det här, säger Pasi Roponen.
När han jämför sommaren 2013 och 2014 så är den största skillnaden att han upplevde mer problem med personer som satt och drack alkohol på parkbänkarna och skränade och skrek innan vaktbolaget anlitades.
Tommy Lindvall säger att det är ett förebyggande arbete. Personer som stör avvisas och väktarna följer de lokala föreskrifterna att man inte får dricka alkohol på allmän plats i stadskärnan.
Rikard Mattsson, verksamhetsledare på Företagarna, påpekar att det även underlättar polisens arbete som behöver göra färre ingripande.
Väktarna som arbetar har lokalkännedom och Sary Karanouh, gruppledare på APS Bevakning, säger att de förra året var en grupp på fyra-sex personer som utförde trygghetsronden i Boden. Han berättar att de endast hade ett fysiskt ingripande. I övrigt hade de enbart avvisningar.
Deras målsättning är att arbeta så att störningar aldrig uppstår. De möter upp folk redan utanför Systembolaget och samtalar med dem om vad som gäller. På det sättet har man återtagit makten över parkbänkarna i centrum.
Andreas Pääjärvi på APS Bevakning, tillägger att handlarna också har möjlighet att ringa väktarna direkt om de behöver hjälp.
Satsningen görs även med tanke på de tillströmmande turisterna som kommer till stan.
Rikard Mattsson, säger att man tänker använda satsningen i marknadsföringen.
– Vi vill utveckla handeln och en faktor är att det ska vara tryggt och bekvämt. Det ska vara roligt för barnfamiljer att handla i Boden.