Attention: Hemmasittare är ett växande problem
Attentions förbundsord-förande Ann-Kristin Sandberg känner igen Emils historia och kallar isoleringen av honom i ettan för amatörmässig.- "Hemmasittare" är ett växande problem i Sverige och ofta är det våra barn.
- Det finns hjälpmedel, och genom att lära sig enkla knep kan man komma en bit på väg. På skolan är de skyldiga att sätta sig in
i det här, säger hon.
Ingen skillnad i lagen
Rektorer kan bjuda in utbildare från Attention och konsulter från specialpedagogiska skolmyndigheten kan hjälpa till.
- Men om skolan inte vill ta hjälp då är man som förälder väldigt utelämnad, säger Sandberg.
Särskilt stöd ska ges till elever som har svårigheter i skolarbetet och i lagen är det ingen skillnad på fysiska och neuropsykiatriska funktionshinder.
- Men det görs skillnad. Så illa är det. En person på Skolverket har uttalat att skolan inte klarar kognitiva funktionshinder. Det vore bra om de stod för det, för vi har försökt att få till att det avsätts pengar för ett utvecklingsarbete, säger Ann-Kristin Sandberg.
Nekas assistans
Emil nekas personlig assistans under skoltid.
- Oavsett vad föräldrarna anser att deras barn behöver så är det rektorn som bestämmer. Starkare rättigheter än så har inte barn och föräldrar i dag i Sverige. Det är trist och många blir förvånade. Om rektorn vidhåller att så här blir det, så blir det så.
Det kan bli aktuellt igen för Emil med anpassad studiegång och Ann-Kristin Sandberg säger att "hemmasittare" är ett växande problem.
- Det är dyrt att misslyckas med ett barn. Hur ska man kunna få ett yrke om man inte ens får sin grundskoleutbildning. I dag kan föräldrar inte göra något om barnet inte får sin utbildning, säger Sandberg.
Ges möjlighet att överklaga
Attention har försökt att uppvakta regeringen, som hänvisar till det nya förslaget till skollag. Där skärps barnens och föräldrarnas ställning på olika sätt.
- Föräldrar kommer i framtiden att kunna överklaga beslut som de anser är felaktiga. Vi har drivit frågan hårdare än så och anser att skolan borde vara skyldig att anmäla när den anser att den misslyckats med elev, säger Ann-Kristin Sandberg.
5 kap. Särskilda stödinsatser
1 § I skollagen föreskrivs att särskilt stöd skall ges till elever som har svårigheter i skolarbetet.
4 Beslut om särskilt stöd fattas av rektorn.
4 Om det genom uppgifter från skolans personal, en elev, elevens vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att eleven kan ha behov av särskilda stödåtgärder, ska rektorn se till att behovet utreds.
4 Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd, ska rektorn se till att ett åtgärdsprogram utarbetas. Av programmet ska det framgå vilka behoven är, hur de ska tillgodoses samt hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas.
4 Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när åtgärdsprogrammet utarbetas.
Anpassad studiegång
10 § Om en elev inte kan få utbildning som i rimlig grad är anpassad efter elevens situation och förutsättningar, får styrelsen efter att ha hört
elevvårdskonferensen besluta om anpassad studiegång för eleven.
Avvikelser får göras från timplanen.
4 Styrelsen ansvarar för att en elev med anpassad studiegång får en utbildning som så långt det är möjligt är likvärdig med övrig utbildning inom skolan.
4 I de högre årskurserna får utbildningen delvis förläggas till en arbetsplats utanför skolan.
1 § I skollagen föreskrivs att särskilt stöd skall ges till elever som har svårigheter i skolarbetet.
4 Beslut om särskilt stöd fattas av rektorn.
4 Om det genom uppgifter från skolans personal, en elev, elevens vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att eleven kan ha behov av särskilda stödåtgärder, ska rektorn se till att behovet utreds.
4 Om utredningen visar att eleven behöver särskilt stöd, ska rektorn se till att ett åtgärdsprogram utarbetas. Av programmet ska det framgå vilka behoven är, hur de ska tillgodoses samt hur åtgärderna ska följas upp och utvärderas.
4 Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när åtgärdsprogrammet utarbetas.
Anpassad studiegång
10 § Om en elev inte kan få utbildning som i rimlig grad är anpassad efter elevens situation och förutsättningar, får styrelsen efter att ha hört
elevvårdskonferensen besluta om anpassad studiegång för eleven.
Avvikelser får göras från timplanen.
4 Styrelsen ansvarar för att en elev med anpassad studiegång får en utbildning som så långt det är möjligt är likvärdig med övrig utbildning inom skolan.
4 I de högre årskurserna får utbildningen delvis förläggas till en arbetsplats utanför skolan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!