Tekniska förvaltningen har fått i uppdrag att göra en översyn av kollektivtrafiken enligt ett fullmäktigebeslut för två år sedan. Kommunen hade tidigare ett mål på 16 resor per invånare i genomsnitt, men i den nya strategiska planen är målet istället 22, en ökning med 37,5 procent. Det man tittat för att kunna öka trafiken är hållplatser, linjenät, turtäthet, framkomlighet, bytespunkter, tidtabell och kostnaden. Rapportens förslag skulle innebära investeringskostnader på 8,7 miljoner kronor och ökade drifts- och underhållskostnader på 1,2 miljoner kronor per år.
Bland de föreslagna punkterna finns bland annat tätare avgångar, nya busshållplatser, ändrade körvägar till Luleå och en ”servicelinje” som stannar utanför exempelvis mataffärer, vårdcentraler och äldreboenden. Lokaltrafiklinjen ska köra förbi vissa servicepunkter som inte nås med övriga linjer. Fem trafiksignaler samt utrustning av 15 bussar beräknas kosta 700 000 kronor. Huvuddelen av trafiksignalerna ägs av Trafikverket.
– Här handlar det om att sätta sensorer på signalerna och fordonen så bussarna alltid får grönt i korsningar vilket snabbar upp busstrafiken. Så har man i dag i Luleå, säger Krister Palmblom, trafikplanerare.
Om man ser till Bodens egen lokaltrafik så handlar det om 5,5 miljoner för ny/ombyggnad av hållplatser. I rapporten tas 33 stycken platser upp för översyn.
– Bedömningen som är gjort är att ungefär hälften skulle vara aktuella för flytt eller andra åtgärder. Man har däremot valt att inte peka ut några. Flera hållplatser kan behöva få en annan placering i takt med att nya bostäder och arbetsplatser byggs. Då är det stor chans att gamla hållplatser kommer ligga fel.
Turtätheten på Bodens lokalinje 1 och 2 kan också sänkas från 30 minuters trafik till 20 minuters trafik under vardagar, men då krävs två bussar till vid högtrafik.
Resenären Lena Kauppi bor i norra Svartbyn efter Svartbyleden och åker med linje 1. Hennes busshållplats ligger precis utanför huset. Nu sitter hon och väntar på hållplats Medborgarplatsen för hemresan.
– Jag gjorde ett ärende in i stan och då var det en timmes väntan. Annars brukar turerna gå med en halvtimmes mellanrum och det tycker jag är bra. Däremot tycker jag det tar lång tid att åka buss till Luleå, säger Lena Kauppi.
Många känner inte till Länstrafikens nyinsatta pendlarbuss 97:an. Den kör utan stopp och stannar på Smedjegatan i Luleå. Sedan ska man därifrån kunna ta en lokalbuss ut till flygplatsen.
– En förändring är också att Länstrafikens linje 28 och 30 mellan Boden och Luleå knyts ihop på ett bättre sätt med lokaltrafiken. Så det ska underlätta att byta från lokalbuss till Länstrafiken, säger Krister Palmblom.
För bättre byten så har man också tagit med ett förslag på en ny hållplats i Sävast vid Sävastleden som ger bättre bytesmöjligheter mellan linje 1 och 3 och länstrafikens linje 28. Men även en ny hållplats för Hedenbrovägen som underlättar byte mellan linje 1 och 2 och 4 och ger fler möjligheter att byta till Länstrafiken.
– Utredningen Bussarna i Boden visade också på att en justering av tidtabellerna mellan Länstrafiken och lokaltrafiken är nödvändig för att undvika att för många bussar kommer in på hållplatsen Medborgarplatsen samtidigt, säger Krister Palmblom.
Det blir tekniska förvaltningen som nu får i uppdrag att prioritera förslagna åtgärder i utredningen för en femårsperiod med kostnadsförslag. Kostnaderna i sin tur kräver en årligt utökad budget.