"Behöver inte vara orolig"

Bertil Sundström, för- och grundskolechef, utreder framtidens skola i Boden och säger att de utredningar de gör är seriösa. "De experter vi har inom vår organisation kommer till tals. Jag menar att man inte behöver vara orolig."

ANSVARAR. Bertil Sundström, för- och grundskolechef, är den som ansvarar för utredningen.

ANSVARAR. Bertil Sundström, för- och grundskolechef, är den som ansvarar för utredningen.

Foto: Andreas Wälitalo

BODEN2017-06-06 14:16

Sedan om föräldrarna ändå är det då är det att beklaga, säger han.

Från och med höstterminen 2015 flyttades eleverna på grundsärskolan med inriktning träningsskola till Stureskolan.

Har den utvärderat den flytten?

– Det är inte gjort någon uppföljning eller utvärdering, däremot är det följt upp i organisationen hur det har fungerat. Det är en ständig dialog vad som fungerar bättre eller sämre.

Bertil Sundström har precis påbörjat arbetet med att utreda den framtida skolstrukturen. Han ska vara klart under året.

– Jag ska också utreda särskolan, men jag kan inte yttra mig om det nu. Det kommer att läggas fram ett förslag till politiskt beslut, säger han och Fortsätter:

– Vi har gott om kompetens som kommer att ha möjlighet att yttra sig och kommer kunna påverka utredningen. Vi har vår elevhälsa, som är väl införstådd med hur det är med barn med särskilda behov.

Utredningen kommer att påvisa hur den framtida särskolan ska se ut i Boden.

Hur har det fungerat för träningsskolan att vara på Stureskolan?

– I det stora hela har det fungerat bra för de allra flesta. Sedan har vi problem och det är våra lokaler. De är vi inte nöjda med. De är inte helt optimala varken för särskolan eller för grundskolan. Det är en av anledningarna till att vi gör den här utredningen, säger Bertil Sundström.

På vilket sätt är de inte optimala för särskolan?

– De är inte tillräckligt anpassade. De är egentligen inte fullt ut anpassade för de elevernas behov. Där finns det mer att göra, men tanken med undervisningen är inkludering. Vårt uppdrag att barn och elever ska samarbeta så mycket som möjligt och leva och utvecklas i samma miljöer. Det här att exkludera och sätta undan barn i särskilda rum är inte skoltanken. Då följer vi egentligen inte lagstiftningen och de nationella styrdokumenten.

Men om ljud och oljud gör att man mår dåligt, måste man inte ta hänsyn till det också?

– Jo, det är därför jag säger att lokalerna inte är optimala. Akustiksituationen hade kunnat vara bättre till exempel. Då måste man jobba med lokalerna, säger Bertil Sundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om