Det handlar inte om pengarna utan om principen.
– Vi fick en räkning och skulle betala 18 kronor i trängselskatt för en passagerare den 28 juni i Göteborg, säger Tommy Olsson.
Den dagen var han hemma och hustrun på jobbet.
På räkningen står det att skatten gäller ett fordon med registreringsnummer TOO 399. Det är registreringsnumret på hustruns Honda CR-V.
Har överklagat
Som bevis skickade Transportstyrelsen ett papper med en liten bild, som är mycket mörkt, men det går att urskilja baksidan av en lastbil.
– Med hjälp av lupp tittade jag på bilden och registreringsnumret på den lastbilen är TUU 300, säger Tommy Olsson, som dessutom undrar hur man kan se på baksidan av en lastbil att det sitter en passagerare i bilen.
– Jag måste betala och sedan kan jag överklaga, säger Tommy Olsson.
På räkningen står, att man är skyldig att betala in skatten även om man anser att den är felaktig. Annars får man en tilläggsavgift på 500 kronor.
Tio veckor
Tommy Olsson har överklagat och påpekat att trängselskatten är påförd ett helt annat fordon.
– Handläggningstiden är minst tio veckor. Då är det inte lika bråttom som med betalningen.
Han anser att en myndighet borde kunna ha en bättre kontroll innan den skickar ut räkningar på det här godtyckliga viset.
– Hur många betalar inte det här eftersom det handlar om så små summor. Det här retar mig.
"Säkert system"
På Transportstyrelsen säger Emma Hermansson, projektledare för trängselskatt i Göteborg, att det inte är någon dålig kontroll eller dålig kvalitet.
– Vi har noggranna kontroller av systemet och höga krav på bildtolkningen. 96 procent av bilder kontrolleras automatiskt och om inte det går sker det en manuell kontroll, säger Emma Hermansson.
Hon tycker att det är olyckligt när det blir fel, men anser att systemet är otroligt säkert och dugligt på alla sätt och vis.
– Vi har hårda krav på oss eftersom det är myndighetsutövning, säger Emma Hermansson.