Bilpendlarna positiva - till att åka pendeltåg

Nu har testpendlarna prövat att ta tåget i två månader. I onsdags samlades gruppen för utvärdering. "Jag kommer att lämna bilen och fortsätta tågpendla", säger tidigare bilisten Samuel Nilsson, Boden.

Pendlingstågen i Norrtrafiks regi som kör mellan Boden och Luleå och tillbaka.

Pendlingstågen i Norrtrafiks regi som kör mellan Boden och Luleå och tillbaka.

Foto: Lena Leffler

BODEN2019-06-05 20:30

Kravet på de 23 anmälda deltagarna som bor i Boden eller Luleå var att häften av deras arbets- eller studieresor under perioden 1 april till 31 maj skulle ske med pendeltåget. Totalt sett har det nya pendlarkortet används vid 4000 av de 31 000 resor som genomförts i april mellan Boden och Luleå och vid 7000 av de 33 000 resor som genomförts i maj med olika kollektiva färdmedel.

– Det fanns också möjligheten att låna en vikcykel. Tolv pendlare lånade cyklar, säger projektledaren Charlotte Reinholdt, Regionala kollektivtrafikmyndigheten.

Under pendelperioden har deltagarna fyllt i en resdagbok där man tagit upp vilket färdsätt man valt och vilka problem som dykt upp.

Första gången som resegruppen träffades fylldes det också i en enkät. Svaren visade att deltagarna åkte mer kollektivt på sommaren, kanske två gånger i veckan och mera sällan på vintern.

– Några tyckte också att det var snabbare att åka bil och det kostade lika mycket som med buss. En del kanske skulle lämna barnen före arbetet och då är det enklast med bil. Andra skäl till att välja bort kollektivtrafiken var också att det var svårt att hitta busstider när man skulle hem på kvällen. Trångt i bussen, kallt att vänta på den under vintern var andra svar, säger Reinholdt.

Målet under testperioden var att få bilresenärena att ändra beteende och börja åka kollektivt. Klart är att testgruppen i dag är positivare till kollektivtrafiken liksom pendeltåget efter två månaders resande. Lena Lundbäck, Samuel Nilsson, Edvin Svan bor i Boden och jobbar i Luleå.

– Det var ju absolut för dyrt med kollektivtrafik innan. Det var ju samma pris som att åka bil och alla tider fungerade inte. I dag är det en väldigt stort skillnad nu när det är ett annat pris på pendlingskortet. Jag är positivt överraskad och jag kommer att fortsätta åka tåg, säger Samuel Nilsson.

En som också alltid åkt bil är Linus Berglund som bor i Svartbjörnsbyn.

– Det finns i dag inga busstider som passar från Björns till tåget. För mig har det varit en vana med bil, men det är dyrt att köra själv och även parkera i Luleå. För mig har tågresandet varit positivt liksom att använda vikcykeln. Det är ett alternativ om man får till pendlingsparkeringen, säger Berglund.

Lena Lindbäck är inte helt omvänd på kollektivtrafiken.

– Jag vill fortfarande inte avbryta jobbet och springa till kollektivtrafiken. Oavsett om jag åker buss eller tåg så måste jag passa tiderna. Den biten finns ju kvar fortfarande för mig. Det har inte blivit någon ändring på det. Fler avgångstider skulle kanske lösa problemet, säger hon.

Hon bor på Sveafältet och därifrån är det en bit till järnvägsstationen.

– Jag passerar flera busshållplatser på väg dit så bussen är nog mer något för mig i så fall, säger Lena.

För studenten Edvin Svan går det snabbare att ta tåget än bussen.

– Nu stiger jag av i Notviken och går drygt 1,2 kilometer. Det tar tio minuter att promenera vidare till Universitetet. Jag bor på Prästholmen så det är bra gångavstånd till järnvägsstationen. Jag flyttade till Boden för pendeltåget men det tog två år att få igång det, säger Svan.

Viveca Engholm och Sara Nybrand bor i Luleå och jobbar i Boden.

– Kollektivresandet har varit en stor utmaning för mig eftersom jag levt under en tid med psykisk ohälsa. Så att åka kollektivt har varit ett stort problem och inte min grej. Så att bara kunna få cykla och åka tåg har lärt mig att åka buss igen, vilket är makalöst, säger Engholm.

För Sara var det problem med bussens avgångstider i Boden.

– Man har verkligen fått springa järnet och ha tur och hinna med tåget. Nu har det börjat funka på eftermiddagarna så det inte är lika sent. Det blev stopp på medborgarplatsen med all annan busstrafik så min buss blev sen. Nu har busschaufförerna börjat prata i walkie talkies så trafiken flyter bättre, säger hon.

Målet under den första perioden är att 2000 reser med tåget varje månad.

– I början av april låg vi på 1500 enligt Norrtågs siffror, säger Reinholdt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om