Förra året vände sig mamman till skolinspektionen och gjorde en anmälan. Hon berättade att dottern 2007 genomgått en omfattande utredning. Den skulle bland annat utgöra en grund för skolans utredning om flickans behov av stöd.
Fortfarande efter mer än tre år har inget hänt, enligt mamman. Dotterns behov har inte till fullo utretts och skolan har inte upprättat något åtgärdsprogram. Av anmälan framgår att skolan inte har kommit med några konkreta förslag på ett strukturerat stöd.
Olika lösningar
Konsekvensen är att eleven inte kommer att klara kunskapsmålen och få ett slutbetyg. Skolan har misslyckats, anser mamman.
Från skolans sida uppger ansvariga att eleven fått stöd och erbjudits olika lösningar, men att hon trots stöd hade svårt att klara skolan.
Skolinspektionen konstaterar att man på Björknäsgymnasiet har diskuterat elevens stödbehov, men att åtgärder vidtagits utan att behovet utretts ordentligt. Risken är därför att skolans åtgärder inte är lämpliga för just den eleven, påpekar inspektionen.
Ett åtgärdsprogram ska grunda sig på skolans egen utredning om elevens behov av särskilt stöd och är en viktig byggsten för elevens stöd. Programmet har en central roll i skolans arbete och är ett verktyg för personalen. Det ska följas upp och utvärderas för att kunna bedöma effekterna av de åtgärder som skolan satt in.
Ingen utvärdering
Skolinspektionen tycker att det är anmärkningsvärt att Björknäsgymnasiet, trots att skolan känt till flickans stödbehov, inte har utarbetat något åtgärdsprogram. Skolan har inte heller följt upp och utvärderat de åtgärder den vidtagit. Den har därmed inte levt upp till lagens krav för arbetet med särskilt stöd, enligt skolinspektionen.
Rektorn kritiseras, men också kommunen som ytterst ansvarig för skolans verksamhet.
Senast 3 juni ska kommunen redovisa vilka insatser den vidtagit med anledning av skolinspektionens beslut.