Nu är det klart att de flyttar in på översta våningen i polishuset.
För ungefär ett år sedan beslutade utbildningsnämnden att inrätta Blomdalen,som även ska samordna modersmålsundervisningen och studiehandledningen inom förvaltningen.
När rektorn Anders Vall började den 10 augusti i fjol var det en kö med 50-60 barn och ungdomar som kommit under sommaren. Det var både asylsökande och barn med uppehållstillstånd. Därutöver fortsatte det strömma in barn under hösten. Efter årsskiftet har tillströmningen mattats av.
– I år har hittills 109 barn aktualiserats hos oss. Sedan jag började är det drygt 360, säger Anders Vall.
Blomdalen delar lokal med språkintroduktionen på Björknäsgymnasiet. De hade planerat att ta emot ett 50-tal elever under läsåret 2015/16. De har nu fler än 120 inskrivna ungdomar och fler står i kö att få komma in.
– I och med det behöver de större lokaler. Vi hade planerat att vara kvar här, men det stora inflödet av ensamkommande flyktingbarn gjorde att vi i mitten av december ändrade spår och började se oss om efter nya lokaler, säger Anders Vall.
Nu är kontraktet påskrivet och Blomdalen flyttar enligt planen in på översta våningen i polishuset i maj.
Hur har verksamheten fungerat den här tiden?
– Förhållandevis bra. Språkintroduktionen har vuxit successivt och vi har lånat andra lokaler på Björknäs för att få vår verksamhet att fungera avseende kartläggningen av nyanlända barn.
Den går ut på att identifiera elevens tidigare skolerfarenhet, kunskaper och styrkor. Man tar även hänsyn till ålder och hur hen fungerar i gruppen för att kunna slussa ut eleven i rätt årskurs.
– Dessvärre har vi haft en kö, så eleverna har fått vänta på kartläggning och skolplacering, i några fall i flera månader. Nu är vi nästan i kapp med kartläggningsdelen för barn i förskoleklass och grundskolan. Vårt interna mål är att vi ska ha påbörjat kartläggningen inom tio dagar från att barnen är aktualiserade hos oss, säger Anders Vall.
För ungdomar i gymnasieåldern är kartläggningen inte lagstadgad. Därför har den lämnats åt sidan initialt. Ungdomarna har ändå börjat med språkintroduktionen. Nu ska man rekrytera ytterligare en kartläggare och påbörja det arbetet. För att de ska kunna komma in på gymnasiet måste de vara behöriga.
Anders Vall förklarar att skolbakgrunden varierar mycket. En del har en lång och bra skolbakgrund och andra har gått några år. Vissa kan vare sig läsa eller skriva och har en tuff resa framför sig. Om han skulle uppskatta så är det mellan 10-20 procent som har en bra bakgrund respektive är analfabeter. Resterarna finns där emellan.
– I och med att vi får nya lokaler så blir det andra förutsättningar. Min förhoppning är att vi från hösten ska fungera fullt ut som vi ska göra.