Boden om kaoset: Vi måste ha egna larmtelefoner

Bodens kommuns trygghetslarm har fått en fördröjning när leverantören Tunstall bytt system. "Det är allvarligt. Många kommuner har behövt provlarma och då har trycket blivit för stort på grund av låg bemanning på trygghetscentralen", säger Marie-Heléne Ståhl, chef för hemtjänsten.

Marie-Helené Ståhl, hemtjänstchefen, säjer att kommunen fått upprätta en inre organisation själva för att veta när brukaren larmar.

Marie-Helené Ståhl, hemtjänstchefen, säjer att kommunen fått upprätta en inre organisation själva för att veta när brukaren larmar.

Foto: Lena Leffler

Boden2020-10-16 15:15

Bodens kommun skriver själv om problemet på sin hemsida och att man fortfarande har kvar fördröjningen.

– Tunstall som är en gemensam leverantör till flera av Norrbottens kommuner har uppgraderat nuvarande larmsystem med en ny larmplattform. Uppgraderingen gjorde att många kunder valde att provlarma sina trygghetslarm för att se att de fungerade, säger Marie-Heléne Ståhl, som även vikarierar som äldreomsorgschef.

Enligt Ståhl har inte Tunstall haft tillräcklig bemanning med operatörer på trygghetscentralen utifrån det ökade trycket.

– När en brukare trycker på sitt larm går det till trygghetscentralen där operatörer fördelar ut inkomna larm till respektive kommun. När larmet når hemtjänsten åker personalen ut till brukaren som behöver hjälp.Det är där som fördröjningen skett alltså mellan operatören och brukaren.

Bodens kommun har för att inte missa några larm gjort en inre organisation för att vara säker på att det fungerar.

– Vi kommunicerar ständigt ut till våra brukare, om aktuellt nuläge med fördröjningen av trygghetslarm via telefonsamtal. Vi utför också extra besök för de brukare som har behov av detta. Vi har även upprättat ett specifikt telefonnummer som brukarna kan ringa om de vill ha kontakt med oss på Hemtjänsten dygnet runt när de inte når Trygghetscentralen, säger Marie-Heléne Ståhl.

Enligt henne har en del larm gått bra, men inte alla.

– Vi har också förstärkt resurserna under natten och får vi inte klartecken att det fungerar så måste vi fortsätta med det, säger Ståhl.

Enligt Carola Gabrielsson, larmsamordnare på Bodens kommun, är Tunstall en stor leverantör och borde kanske ha kunnat förutse riskerna. 

– Vilket man erkänt att man inte gjort. Sedan vet jag inte i vilken omfattning som de försökt bemanna upp både på trygghetscentralen och supporten.  Supportdelen är idag ok. Däremot är det allvarligt att man inte har kunnat bemanna upp ordentligt när man till en början såg att de här volymerna eller inkomna larmen skulle komma, säger Gabrielsson.

Vi har sökt ansvarig för Tunstalls tjänsteleverans, utan att komma i kontakt. Tunstalls vd har uppgett när Norrmedia skrev om dödsfallet i Luleå att företaget jobbar på problemet, men inte tänker lämna några kommentarer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!