Enkäten där norr är botten

I Hyresgästföreningens enkät för norrlandslänen hamnar Bodenbo och Kirunabostäder på delad jumboplats. Dåligt inflytande sänker nöjdhetsindexet för Bodenbo, medan säkerhet och trygghet uppskattas högre.

Bodenbo placerar sig näst sist i Hyresgästföreningens enkät när det gäller allmännyttan i Norrland.

Bodenbo placerar sig näst sist i Hyresgästföreningens enkät när det gäller allmännyttan i Norrland.

Foto: Lena Leffler

Boden2020-11-25 15:45

Det är Hyresgästföreningen i hela Sverige som gått ut med enkätundersökningen. Region Norrland, som består av de fyra nordligaste länen, har aldrig tidigare varit med.

– Syftet är att vi vill få in mer kunskap hur medlemmarna upplever sitt boende och förvaltningen av sitt boende, säger kommunikationschefen Elisabeth Ennefors, Hyresgästföreningen Region Norrland.

Catrine Granström, tillträdande ordförande i Bodens hyresgästförening efter årsskiftet.
Catrine Granström, tillträdande ordförande i Bodens hyresgästförening efter årsskiftet.

Enkäten har gått ut till hyresgästförenings alla medlemmar.55 000 svar har kommit in och 8000 är från norra regionen. Hos Bodenbo har 132 svarat.

– Det är lågt, för vi har mellan 300-400 medlemmar, säger Catrine Granströn, tillträdande ordförande i Hyresgästföreningen Boden.

Hyresgästföreningens medlemsförening Hem och Hyra artikel om enkäten visar att av de kommunala bostadsbolagen Bodenbo och Kirunabostäder delar sistaplatsen på 51 poäng.

– Man räknar ju nöjdhetsindex totalt och summerar ihop betygen. Så Bodenbo fick 51 i medelvärde av 100 möjliga. Medelvärdet för Sverige är 58. I Boden har medlemmarna skattat trygghet och säkerhet som högst med index 58 och lägst inflytandefrågor som fick 28. Det handlar om inflytande kring egna lägenheten men även kring den gemensamma boendemiljön, säger Elisabeth Ennefors.

Tillträdande ordförande Catrine Granström, Hyresgästföreningen Boden, har uppmanat medlemmar att svara på enkäten.

– Den är anonym, men många är ändå rädda vad det i så fall ska ställa till för dem. Vissa klagar även på kalla lägenheter nu.  Bristen som inflytande anser jag stämmer så där måste Bodenbos ledning bli bättre att lyssna på sina medlemmar.

Både hon och Ennefors välkomnar enkäten just för det ger ett underlag till förbättringsområden för hyresvärden och en möjlighet att jobba med dessa frågor.Bodenbos vd Johan Johansson kan i dag inte svara på vilka slutsatser han kan dra av enkäten.

Johan Johanssonm, vd i Bodenbo.S
Johan Johanssonm, vd i Bodenbo.S

– Jag vet inte vilka frågor som ställts och hur många som deltagit eller vilka man jämförs med heller. Vi gör idag egna kundundersökningar och vet att det finns mycket kritik från hyresgäster på saker och ting. Det är saker som vi får jobba med. Det som hyresgästerna stört sig i vår utredning är bland annat att det ska vara rent och snyggt. Trygghetsbiten har vi däremot jobbat hårt med, som bättre belysning liksom digitala lås. Det har vi redan satt in på en fastighet på Sveafältet och ska göra på fler hus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!