â Det Ă€r till stor hjĂ€lp bĂ„de för de hĂ€r personerna som behöver lĂ€ra sig svenska sĂ„ att de bli mer attraktiva pĂ„ arbetsmarknaden, men ocksĂ„ för Bodens kommun att ta vara pĂ„ kompetensen. Det Ă€r win-win, sĂ€ger Kristina Wikslund, bitrĂ€dande rektor pĂ„ sfi i LĂ€rcentrum i gamla Sandenskolan.
Före lunch pÄ tisdagar har de "Svenska med sÄng" och alla grupper som har haft lektioner pÄ förmiddagen deltar. LÀraren Mona NykÀnen stÀmmer upp i rÀknevisan frÄn "Fem myror Àr fler Àn fyra elefanter" och alla sjunger med. Sedan fortsÀtter de med flera sÄnger.
â Syftet Ă€r att med sĂ„ngens hjĂ€lp utveckla uttal, ordförrĂ„d och grammatik, berĂ€ttar Kristina Wikslund.
Sedan i december ifjol erbjuds ukrainare i Boden sfiâ svenskundervisning för vuxna invandrare.
Det gÀller de som Àr kommunplacerade i Boden, men ocksÄ andra som deltar i kommunens EU-finansierade integrationsprojekt Care Hero och avser att stanna i Boden.
Det Àr ingen skyldighet för kommunerna och enligt en undersökning som Sveriges radio har gjort Àr det bara 39 kommuner som erbjuder sfi till ukrainarna som Àr hÀr pÄ massflyktsdirektivet. Dit hör exempelvis inte grannkommunen LuleÄ.
I dagslÀget Àr 36 ukrainare inskrivna i Boden. Inte alla som har möjlighet har valt att delta.
â De kan vara förĂ€ldralediga eller pensionĂ€rer som inte kĂ€nner att det Ă€r aktuellt.
Skillnaden mellan sfi och studieförbundens undervisning, som Àr enda alternativet i mÄnga kommuner, Àr ganska stor, konstaterar hon.
â Vi Ă€r ett bra komplement till varandra, men till skillnad frĂ„n studieförbunden Ă€r sfi en formaliserad utbildning som följer Skolverkets kursplaner med faststĂ€llda nationella mĂ„l och riktlinjer, nationella prov, betyg och behöriga lĂ€rare.
Anna Mosiichuk och Tetiana Mareta Àr tvÄ deltagare. Innan de började pÄ sfi gick de i den svenskundervisning som ideella organisationer och studieförbund anordnar. De klarar av att genomföra intervjun utan tolk.
â Det Ă€r viktigt att studera svenska och ett jĂ€ttebra system att fĂ„ gĂ„ pĂ„ sfi. Man lĂ€r sig korrekt svenska, sĂ€ger Tetiana Mareta.
NÀr hon inte Àr pÄ skolan arbetar hon i en klÀdbutik i Boden.
â Det Ă€r jĂ€ttebra för mig. Jag studerar halva dagarna och arbetar halva dagarna pĂ„ en förskola i SĂ€vast, sĂ„ jag pratar ocksĂ„ svenska pĂ„ jobbet, sĂ€ger Anna Mosiichuk.