Bodens kommuns nya logo

Efter ett års arbete är Bodens nya logotype klar och godkänd. "Den sätter Boden på kartan", säger Fredrik Åström, kommunikatör.

NY LOGOTYPE. Bodens nya varumärke.

NY LOGOTYPE. Bodens nya varumärke.

Foto: Bodens kommun

BODEN2016-02-18 18:11

Kommunfullmäktige har godkänt förslaget till nytt varumärke. Kommunstyrelsen har fått uppdraget att ta fram ett förslag till en grafisk profil.

Den gamla logon är från slutet av 1980-talet.

– Vi upplevde att det saknades ett budskap som knöt an till Boden. Vi ville ha ett fräschare varumärke för att nå ut och kunna samarbeta med externa intressenter, säger Fredrik Åström.

Han säger att arbetet med den nya logon inleddes mars förra året och han tycker det är skönt att man äntligen landat i ett beslut.

– Arbetet började med att vi plockade fram värdeord som vi förknippade med Boden. Vi bantande ned dem och sedan tog en kommunikationsbyrå fram olika förslag på en ny logotype.

Varför blev det den här?

– Vi tyckte om den från börja. Ungdomsrådet och framför allt företagarna och fastighetsägarna tyckte det var en fräsch logotype. Det kändes bra att det fanns en samsyn, säger Fredrik Åström.

Han tycker mest om idén med en knappnål.

– Den sätter Boden på kartan och signalerar att vi vill kommunicera. Nu har vi ett varumärke och ska fylla kommunikationen med värdeord som Bodens invånare tar fram. Det gäller all kommunikation där stadsvapnet inte behövs, utan som är lite mjukare och lättasammare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om