Bodens nya kreativa kontor invigdes

På torsdagen invigdes Bodens nya kreativa kontor – kommunikation och arkitektur i samverkan. Formsmedjans och a och d arkitektkontor har blivit sambo på riktig.

Formsmedjan Strategisk kommunikation och a och d arkitektkontor har flyttat ihop. Längst bak: Palle Andersson, Pierre Johansson, Marcus Zerpe och Alexander Brunström. Framför dem står: Pernilla Wikstén, Emilia Bergman, Fanny Bergvall, Therese Dahlén, Johan Grönberg, Anders Grenholm, Gustav Hamlund, Joakim Persson och Camilla Norén. Längst fram sitter Christoffer Gramner.

Formsmedjan Strategisk kommunikation och a och d arkitektkontor har flyttat ihop. Längst bak: Palle Andersson, Pierre Johansson, Marcus Zerpe och Alexander Brunström. Framför dem står: Pernilla Wikstén, Emilia Bergman, Fanny Bergvall, Therese Dahlén, Johan Grönberg, Anders Grenholm, Gustav Hamlund, Joakim Persson och Camilla Norén. Längst fram sitter Christoffer Gramner.

Foto: LENA TEGSTRÖM

BODEN2019-08-29 18:03

Joakim Persson, vd och projektledare på a och d arkitektkontor, och Palle Andersson, vd och strateg på Formsmedjan Strategisk kommunikation, känner varandra sedan tidigare.

När a och de arkitektkontor skulle öppna ett kontor i Boden 2014 frågade de om de kunde få sitta i Formsmedjans lokaler. De fick två platser, vilket sedan utökades.

– Det var ett jättebra sätt att hitta ett sammanhang, säger Joakim Persson.

De upptäckte att det vara samma stämning och stil i de respektive företagen.

– Startskottet med synergierna mellan verksamheterna och grundprinciperna i våra branscher upptäckte jag när vi fick hjälp med varumärkes- och marknadsstrategi. Palle började pumpa oss ägare vad det var vi ville, säger Joakim Persson.

Han tillägger att de har samma problem med sina kunder, att de inte alltid kan formulera sina egentliga behov.

– Vi har satsat stenhårt de senaste fem åren på att hitta principer, processer och metoder för att fiska ut det verkliga behovet för att leverera bättre byggnader och miljöer. Exakt samma sak är det för Formsmedjan, säger Joakim Persson.

Palle Andersson poängterar också att de på en affärsmässig nivå har en öppen miljö där man dryftar frågeställningar kring principerna.

– Strukturmässigt jobbar vi ganska lika och man kan göra stora liknelser mellan kompetenserna också. På kommunikationsbyrån har vi en art director som ansvarar för att säkerställa formen och det visuell och på a och d är det arkitekten.

Ingenjörerna på arkitektkontoret är antingen webbutvecklare eller copywriters i vissa fall på Formsmedjan.

– Och copywriters hos oss heter beskrivare. Det är som samma strukturer, inflikar Joakim Persson.

– Och som mynnar ut i helt olika produkter, fortsätter Palle Andersson.

När de upptäckt att de kunde dra nytta av varandra föddes idén att formalisera samboförhållandet och helt enkelt flytta ihop.

A och d har ritat det nya kontoret på Drottninggatan 23 och processat fram hur det ska fungera i de nya lokalerna. De är utformade så att medarbetarna på de båda företagen ska kunna inspireras av varandra, samtidigt som det finns utrymmen med tysta och lugna miljöer.

I Boden gestaltas därmed samhällen och varumärken under ett och samma tak. På en och samma plats samsas nu formgivning, ingenjörskonst, affärsutveckling, kreativ arkitektur och strategisk kommunikation.

– Synergierna mellan företagen kommer bara öka successivt vilket gynnar våra kunder och dem vi samarbetar med, säger Palle Andersson.

Syftet med att dela kontor är just att låta de olika verksamheterna mötas och utmynna i något större.

– Det är ett spännande koncept där både vi och Formsmedjan får hjälp att utveckla våra arbetsmodeller för en ökad kvalitet i våra respektive verksamheter. När alla dessa skilda kompetenser samverkar så uppstår nya idéer och fler perspektiv, säger Joakim Persson.

På torsdag var det invigning. Bodens kommunalråd Claes Nordmark (S) klippte bandet.

I lokalerna huserar även andra verksamheter, bland annat systemutvecklingsbolaget Truetime.

– Vi är flera bolag under ett tak som tror på Norrbotten och framtiden. Genom samarbetet med varandra och våra kunder kan vi ta en aktiv roll i att utveckla förutsättningarna för regionen, säger Joakim Persson och Palle Andersson fyller i:

– Vi tror på norrbottnisk kreativitet och vill vara med och påverka civilsamhället, näringslivet och det offentliga i en positiv riktning.

LÄS MER: Skippade rivningen och rustade istället

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om