Bodens skolor nÄr inte kunskapsmÄlen

Andelen behöriga ungdomar till gymnasiet i Boden ligger under riksgenomsnittet. - Det Ă€r första gĂ„ngen och jag Ă€r allvarligt bekymrad över att vi inte nĂ„r kunskapsmĂ„len, sĂ€ger Rigmor Åström, ordförande i barn- och utbildningsnĂ€mnden (M).

Rigmor Åström (M), ordförande i barn- och utbildningsnĂ€mnden i Boden. FOTO: Bengt-Åke Persson

Rigmor Åström (M), ordförande i barn- och utbildningsnĂ€mnden i Boden. FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Fotograf saknas!

BODEN2009-02-16 06:00
PÄ utskottet i fredags fick politikerna kvalitetsredovisningen och dÀr redovisas bland annat jÀmförande statistik för nationella prov och betygsresultat.
Bekymmersamt
- NĂ€r det gĂ€ller kunskapsmĂ„len ser det bekymmersamt ut. Det finns vissa förbĂ€ttringar och positiva resultat, men det övervĂ€gande Ă€r dessvĂ€rre negativt, sĂ€ger Rigmor Åström.
Trots att man i skolan vidtagit ÄtgÀrder sÄ har man inte lyckats.
- WĂ€rnerssonpengarna anvĂ€ndes och Boden har jobbat med det hĂ€r. DĂ„ borde vi se resultat av den satsningen, men det finns inte ett spĂ„r av det. Det gör mig vĂ€ldigt, vĂ€ldigt bekymrad.
Hon berÀttar att man sedan ett par, tre Är tillbaka ocksÄ har gjort satsningar för att pedagogerna ska göra likvÀrdiga bedömningar i skolorna.
LikvÀrdig bedömning
- DĂ€r har vi skickat signalen till Rakel Fagerström, kvalitetsutvecklare, att bjuda in friskolorna.
Det Àr vÀrdefullt att vi fÄr en likvÀrdig bedömning med dem nÀr eleverna ska konkurrera i gymnasieskolan.
För första gĂ„ngen har Bodens kommun en lĂ€gre andel behöriga elever till gymnasiet jĂ€mfört med riket och Rigmor Åström sĂ€ger att fokus kommande Ă„r mĂ„ste ligga pĂ„ kunskapen.
PÄ frÄgan om oron inom skolan, som pÄgÄtt flera Är, kan ha pÄverkat kvaliteten pÄ undervisningen, svarar hon:
- Vi har haft skolnedlĂ€ggningar och omorganisationer under lĂ„ng tid, sĂ„ jag tror inte att det Ă€r den delen som pĂ„verkar. Vi har aldrig haft sĂ„ mĂ„nga vuxna i skolan som nu om man tittar lĂ„ng tid bakĂ„t. ÄndĂ„ ser det ut sĂ„ hĂ€r.
Rigmor Åström anser att de mĂ„ste se till att ha rĂ€tt kompetens pĂ„ personalen och satsa pĂ„
kompetensutveckling.
- Vi mĂ„ste börja tidigt. Vi har sagt att vi ska ha pedagoger redan pĂ„ förskolan och Ă€ven spe-
cialpedagoger. Det ska pÄ lÄng sikt borga för en ökad kvalitetshöjning. Vi mÄste Àven titta pÄ varför flickorna gör sÄ mycket bÀttre resultat. Glappet blir större och större. Varför nÄr inte pojkarna kunskapsmÄlen?
ÅtgĂ€rdsprogram
Förvaltningen ska fĂ„ i uppdrag att djupare analysera resultaten och tillsammans med rektorerna arbeta fram ett Ă„tgĂ€rdsprogram, sĂ€ger Rigmor Åström.
Samtidigt poÀngterar hon att de mÄste hitta nyckeln till att lyckas.
- Vi mĂ„ste blicka utĂ„t och se vad andra skolor gjort för att lyckas. Sedan lĂ€gga upp en modell för Boden. Satsningarna som görs mĂ„ste ta sikte pĂ„ att inte bara lyckas ett Ă„r utan pĂ„ lĂ€ngre sikt.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om