Bodens skolor nÄr inte kunskapsmÄlen
Andelen behöriga ungdomar till gymnasiet i Boden ligger under riksgenomsnittet. - Det Ă€r första gĂ„ngen och jag Ă€r allvarligt bekymrad över att vi inte nĂ„r kunskapsmĂ„len, sĂ€ger Rigmor Ă
ström, ordförande i barn- och utbildningsnÀmnden (M).
Rigmor à ström (M), ordförande i barn- och utbildningsnÀmnden i Boden. FOTO: Bengt-à ke Persson
Foto: Fotograf saknas!
Bekymmersamt
- NÀr det gÀller kunskapsmÄlen ser det bekymmersamt ut. Det finns vissa förbÀttringar och positiva resultat, men det övervÀgande Àr dessvÀrre negativt, sÀger Rigmor à ström.
Trots att man i skolan vidtagit ÄtgÀrder sÄ har man inte lyckats.
- WÀrnerssonpengarna anvÀndes och Boden har jobbat med det hÀr. DÄ borde vi se resultat av den satsningen, men det finns inte ett spÄr av det. Det gör mig vÀldigt, vÀldigt bekymrad.
Hon berÀttar att man sedan ett par, tre Är tillbaka ocksÄ har gjort satsningar för att pedagogerna ska göra likvÀrdiga bedömningar i skolorna.
LikvÀrdig bedömning
- DÀr har vi skickat signalen till Rakel Fagerström, kvalitetsutvecklare, att bjuda in friskolorna.
Det Àr vÀrdefullt att vi fÄr en likvÀrdig bedömning med dem nÀr eleverna ska konkurrera i gymnasieskolan.
För första gÄngen har Bodens kommun en lÀgre andel behöriga elever till gymnasiet jÀmfört med riket och Rigmor à ström sÀger att fokus kommande Är mÄste ligga pÄ kunskapen.
PÄ frÄgan om oron inom skolan, som pÄgÄtt flera Är, kan ha pÄverkat kvaliteten pÄ undervisningen, svarar hon:
- Vi har haft skolnedlĂ€ggningar och omorganisationer under lĂ„ng tid, sĂ„ jag tror inte att det Ă€r den delen som pĂ„verkar. Vi har aldrig haft sĂ„ mĂ„nga vuxna i skolan som nu om man tittar lĂ„ng tid bakĂ„t. ĂndĂ„ ser det ut sĂ„ hĂ€r.
Rigmor à ström anser att de mÄste se till att ha rÀtt kompetens pÄ personalen och satsa pÄ
kompetensutveckling.
- Vi mÄste börja tidigt. Vi har sagt att vi ska ha pedagoger redan pÄ förskolan och Àven spe-
cialpedagoger. Det ska pÄ lÄng sikt borga för en ökad kvalitetshöjning. Vi mÄste Àven titta pÄ varför flickorna gör sÄ mycket bÀttre resultat. Glappet blir större och större. Varför nÄr inte pojkarna kunskapsmÄlen?
à tgÀrdsprogram
Förvaltningen ska fÄ i uppdrag att djupare analysera resultaten och tillsammans med rektorerna arbeta fram ett ÄtgÀrdsprogram, sÀger Rigmor à ström.
Samtidigt poÀngterar hon att de mÄste hitta nyckeln till att lyckas.
- Vi mÄste blicka utÄt och se vad andra skolor gjort för att lyckas. Sedan lÀgga upp en modell för Boden. Satsningarna som görs mÄste ta sikte pÄ att inte bara lyckas ett Är utan pÄ lÀngre sikt.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!