Bodensare som fÄtt dyra sms polisanmÀler hollÀndare

TvĂ„ personer i Boden har polisanmĂ€lt tvĂ„ företag i Holland som debiterat dem för sms som företagen har skickat. - Vi anser att företagen har en vilseledande marknadsföring, sĂ€ger Cecilia Norlander, jurist pĂ„ Konsumentverket.

TvÄ bodensare har fÄtt sammanlagt ett 60-tal sms frÄn ett företag i Holland, sms som kostar bodensarna 15 och 50 kronor styck.Foto: Pia Hanzi

TvÄ bodensare har fÄtt sammanlagt ett 60-tal sms frÄn ett företag i Holland, sms som kostar bodensarna 15 och 50 kronor styck.Foto: Pia Hanzi

Foto: Pia Hanzi

BODEN2009-02-28 06:00
TvÄ personer har fÄtt betala för att de fÄtt sms frÄn företagen i Holland. En person har fakturerats 15 kronor per sms och den andra anmÀlaren har fakturerats 50 kronor per sms. BÄda har fÄtt omkring ett 30-tal sms vardera.
Konsumentverket har fÄtt in ett 100-tal anmÀlningar mot tvÄ bolag i Holland.
Det ena av dem Àr detsamma som nu har polisanmÀlts av en person i Boden.
Har registrerat sig
- Företagen som vi har Ă€renden pĂ„ hĂ€vdar att konsumenten har varit inne pĂ„ nĂ€tet, knappat in sitt mobilnummer och dĂ€rmed registrerat sig. Företaget tar sedan betalt för att skicka sms. MĂ„nga konsumenter tror, att genom att inte öppna utan radera sms sĂ„ ska de slippa avgiften, men det gör de alltsĂ„ inte, sĂ€ger Cecilia Norlander.
Svenska Konsumentverket har lÀmnat över samtliga Àrenden till Konsumentverket i Holland.
- Vi har bett att de ska styrka företagens pĂ„stĂ„enden och framför allt styrka att konsumenten har ett avtal, det vill sĂ€ga har tackat ja till tjĂ€nsten och har förstĂ„tt att de tackat ja, sĂ€ger Cecilia Norlander.
Hon pÄpekar att man frÄn Konsumentverkets sida anser att bÄda bolagen som har anmÀlts till verket har en vilseledande marknadsföring, eftersom sÄ mÄnga inte har förstÄtt att de köpt en fortlöpande prenumerationstjÀnst.
MÄnga barn drabbas
- Ytterligare ett problem Ă€r att mĂ„nga barn och ungdomar Ă€r drabbade och frĂ„gan Ă€r om de de förstĂ„r vad prenumerationstjĂ€nst Ă€r. Riktar man in sig till unga gĂ€ller extra krav pĂ„ marknadsföringen. Företaget ska vara sĂ„ tydligt att konsumenterna förstĂ„r.
Företagen fÄr inte rikta sig direkt till barn, eftersom barn inte kan ingÄ avtal.
- I de hĂ€r fallen, med tanke pĂ„ att rĂ€kningen för skickade sms kommer i efterhand, gĂ€ller 18-Ă„rs- grĂ€nsen, anser vi, sĂ€ger Cecilia Norlander.
Hon tillÀgger att företagen finns inom hela EU och riktar sig mot konsumenter i hela Europa. Inte bara svenskar drabbas.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om