Det handlar om begränsad biltrafik i centrum och mer fokus på busstrafiken. Det visar alternativen som tagits fram efter gårdagens workshop med politiker och tjänstemän.
- Vi har ett kraftigt tapp på busspassagerare och vill få ett gemensamt nav för att koppla ihop all busstrafik. Det ska vara enkelt att byta mellan olika linjer. Bussnavet ska finnas längs Kungsgatan i höjd med det nya köpkvarteret, säger Bodens gatuchef Joakim Kyräs.
Plats för tolv bussar
Huvudspåret, alternativ B, är att bygga en helt ny busshållplats med plats för tolv bussar med möjlighet till utökning av bussparken i stadshusparken utanför kommunalhuset.
- Jag tror inte det stör de närboende med så många bussar eftersom ingen trafik tillåts på Hellgrensgatan. Bussarna kommer då att köra ut via Strandplan, säger Joakim Kyräs.
Det ska inte heller finnas någon biltrafik på Kungsgatan mellan Kyrkgatan och Hellgrensgatan.
Alternativ A innebär att busshållsplatsen blir en del av Kungsgatans gångbanor på grund av bussfickorna. För att alla bussar ska kunna rymmas måste bussfickorna förlängas i riktning mot Kungsbron.
Alternativ B är hetast för kommunledningen i dagsläget, enligt Lidberg. Enligt gatuchefen blir det alternativet lite dyrare, men det är inte mycket jämfört med A.
- Moderaterna och Folkpartiet ville även att vi skulle utreda ett tredje förslag alternativ, kallat C. Nämligen en busshållplats i kvarteret Narcissen, eller Bodensbos hus vid Coops parkering. Det säger socialdemokraterna bestämt nej till för bostäderna behövs för ungdomar, säger Lidberg.
Enkelriktas
Kommunens inventering visar att man har tillräckligt med p-platser i centrum, men enligt gatuchefen ska man se över stadsnära parkeringar för att tillgodose bodensarnas önskemål. Kyrkgatan som bara får biltrafik inte busstrafik ska öppnas igen hösten 2014 efter ombyggnationen.
- Det känns glädjande. Gatan blir enkelriktad norrut från Sandenskolan till Brogatan genom centrum med gångfartstrafik, säger Lidberg.
Kommunen kommer att träffa handeln för att ta en diskussion kring de nu redovisade bussalternativen liksom parkeringar. Om man väljer bussfickor på Kungsgatans gångbanor så innebär det färre p-platser efter gatan.
Brådskande
Om man däremot bygger en busshållplats i stadshusparken så ger det möjlighet till fler parkeringsplatser efter Kungsgatan. Oavsett alternativ kommer det även att byggas fler parkeringsplatser utanför stadshuset efter Kyrkgatan.
Nu brådskar ett politiskt beslut, enligt gatuchefen.
- Får vi ett snabbt beslut kan vi sätta gång arbetet till hösten. Det tar då drygt ett år innan allt är klart, säger Joakim Kyräs.