AF har tidigare lagt ett varsel på 4500 färre anställda på grund av budgeten för 2019.
Enligt Anki Granström, en av två sektionschefer i Boden så är också personalförändringen ett resultat av det pågående utvecklingsarbetet.
– Vi lämnar det gamla sättet att arbeta. AF behöver bli mer nytänkande och kunna erbjuda våra kunder kvalitativa digitala tjänster när de själva har tid och möjlighet.
I och med det lagda varslet i slutet av mars så konstaterades en övertalighet och det lades turordningskretsar som gällde anställda på arbetsförmedlingens kontor i Norr- och Västerbotten
– Våran krets blev väldigt stor. Uppdraget från arbetsgivaren var att den personal som riskerar uppsägning skulle erbjudas anställning på arbetsförmedlingen Direkt på de orter där det finns sådana kontor. Vi har ett sådant kontor i Luleå, säger Anki Granström.
De fyra personer som berördes hade alla runt tre års anställningstid.
– En person sades upp och tre omplacerades på kundtjänsten i Luleå eller Arbetsförmedlingen Direkt. Konsekvensen för kundtjänsten som nu fått omplacerad personal var att man inte fick förlänga visstidsanställningar eller gå vidare med provanställningar. Totalt blev då 13 tjänster tillgängliga på AF direkt.
Bodenkontorets tre anställda fick behålla sina jobb genom att börja jobba på annan ort.
– I grunden är väl personalen glad över att inte säjas upp utan ha kvar sin anställning om de tackar ja till omplacering. Samtidigt så har man helst velat vara kvar i Boden.
En förändring som också genomförts när personalen blivit färre är att arbetsförmedlingen minskat öppettiderna på tre timmar per dag från tre dagar i veckan till endast en dag.I dag finns 12 personer kvar på Bodenkontoret, två chefer och resten arbetsförmedlare.
– Även om Bodenkontoret läggs ned blir ingen uppsagd. Då kommer istället personalen flyttas över till Luleå, säger Anki Granström.
För drygt en månad sedan när NSD besökte arbetsplatsen så fanns det bara ett nytt förslag på kontorsstruktur från AFs sida.
– Nu har myndigheten gått vidare och tagit något som vi kallar för ett rambeslut. Att alla kontor som fanns med i förslaget ska läggas ned. Så vi i Boden kommer att läggas ned, men när man fattat beslut i ett ramavtal så kommer det ske i ett senare steg.
Problemet för Bodenkontoret är just ovissheten om stängningstidpunkten för den kvarvarande personalen i Boden.
– Den tär på våra medarbetare. För fyra år sedan var vi 43 anställda. I dag är vi bara en fjärdedel kvar. Vårt kontor har också 1700 kunder som vi ska hantera på de tio medarbetarna som vi har kvar, vilket är en kraftfull ökad arbetsbelastning. Tillsammans med oron och ovissheten inför framtiden ger det här en dålig arbetsmiljö för personalen om jag ska vara ärlig, säger Anki Granström.
Därför vill kontorets ledning få fram ett avvecklingsbeslut eller datum så personalen har något att förhålla sig till.
– Risken är annars väldigt stor att fler slutar eller går till andra anställningar eller blir sjuk utifrån den ökade arbetsbelastningen. Nu försöker vi verkligen driva frågan uppåt till regionchefen och sedan ännu högre upp. Vi behöver få tydligare förutsättningar och få fram ett datum. Så vi kan göra den här avvecklingen så bra som möjligt. Där är vi just nu.
Om inte AF finns längre i Boden så kommer det att få konsekvenser.
– Vi har hela tiden haft en bra dialog med kommunledningen. Jag tycker att de tagit kontorsnedläggningen på fullaste allvar och är lika bedrövade som vi är. Utifrån ett kommun- och kundperspektiv är det här inte alls bra, säger Anki Granström.