Bro kan byggas över älven mellan Unbyn-Sävastnäs

I ett nytt planprogram för Unbyn föreslås en väg- och broförbindelse över Luleåälven till trafikplatsen i Sävastnäs. "Det är ett alternativ man tittar på", säger kommunalrådet Claes Nordmark (S).

Byn Unbyn ligger mitt emellan Boden och Luleå. Byn var en utpräglad jordbruksbygd fram till 70-talet. När fler bostadsområdenskapades i byn ökade befolkningen.

Byn Unbyn ligger mitt emellan Boden och Luleå. Byn var en utpräglad jordbruksbygd fram till 70-talet. När fler bostadsområdenskapades i byn ökade befolkningen.

Foto: Bild: Bodens kommun

BODEN2019-01-19 15:28

Samrådshandlingen ska vara ute drygt en månad. Bodens kommun har i dag sikte på att bli 30 000 innevånare till år 2025. Boden har i dag en del landsbygd där det finns stora utvecklingsmöjligheter. I en ny plan pekas Unbyn ut som ett kärnområde.

– Unbyn ligger väldigt bra till. Med det här samrådet så inleder vi en dialog med unbyborna vad de tycker och tänker så vi landar rätt i utvecklingen, säger Bodens kommunalråd Claes Nordmark (S).

Har byn varit lite åsidosatt sista åren?

– Unbyn har kanske inte fått fullt så mycket uppmärksamhet i utvecklingen som byn borde ha fått. Vi upplever i dag att det är ett hårt tryck på byn och då måste vi från kommunens sida svara upp på det trycket och utveckla byn så mycket vi kan, säger Nordmark.

Inte minst har förfrågan på småhustomter ökat. Unbyn ligger både i närheten av Boden, Luleå och andra viktiga punkter som Sunderby sjukhus och Luleå tekniska universitet vilket är viktigt för efterfrågan av bostäder. Om det ska byggas så är det viktigt enligt Nordmark att försöka behålla byns karaktär och historiska spår.

– Unbyn har i dag en gammal bykärna som är väldigt vacker. Det finns ingen anledning att förändra något så fint. Villaområden finns sedan tidigare i Unbyn och då kanske det finns anledning att få fler villor i anknytning till dessa områden. Många unga som flyttat ifrån Unbyn vill gärna flytta hem igen när de skaffat barn för att de trivs i byn. Då vill barnfamiljerna gärna bo i villa, säger Nordmark.

Förutom utökad byggnation så är också tillgängligheten viktig.En översiktlig förstudie har genomförts i syfte att utreda förutsättningarna för och konsekvenserna av en sammanlänkning med en väg/broförbindelse mellan den planerade trafikplatsen Sävastnäs längs väg 97 och väg 617 väster om Luleåälven.

Idag finns färjan som går sommartid från Avan till Norra Sunderbyn över älven.

– En väg-och broförbindelse är ett av alternativen som vi tittar på. Det finns också flera förslag var bron ska gå över. 97:an ska ju få planskilda korsningar hela vägen och det är därför det passar så bra just med brobygget just nu när det kommer till en ny trafikplats på andra sidan älven vid väg 97.

– Då lämpar det sig ännu bättre med att bygga ihop det med en bro så Unbyn blir ännu mera tillgängligt. I dag kan man inte åka tvärs över älven utan man är hänvisad till väg 616. När 97:an byggs om så går det mycket snabbare att ta sig in och ut till byn utan att behöva åka på en smal väg, säger Nordmark.

Åtta alternativ för sträckningen har utretts och endast ett uteslutits för att intrången i boendemiljöerna bedöms som oacceptabla.Alternativ 3 och 5 ( se skiss) anses som de mest fördelaktiga utifrån funktionssynpunkt. Alternativ 1 och 2 ger minst intrång på befintliga boendemiljöer och sett från kultur-och naturmiljösynpunkt är alternativen 6,7 och 8 mest fördelaktiga. I ett fortsatt utredningsarbete så bör också en samhällsekonomisk analys genomföras för att ha med som underlag för en dialog med boende, verksamma, Trafikverket och Luleå kommun.

Vem betalar en bro?

– Det förutsätter jag att Trafikverket står för. Trafikverket visar ju intresse nu när vägsträckan ska rustas upp mellan Sävast och Sunderbyn eftersom pendlingsströmmarna är viktiga, säger Nordmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om