Socialnämnden i Boden bjöd på onsdagen in brukare, anhöriga och intresseföreningar till en dialog om vad de tycker om socialtjänstens olika verksamheter.
Judith Wallbrandt och Lena Rocklin kom.
– Det här är jättebra, tyckte de.
Hemmet - en arbetsplats
Judith Wallbrandt har hemtjänst och Lenas Rocklins man har personlig assistans.
– De är förtjusande bra de som kommer hem till mig, men de har för kort tid på sig att ta sig från den ena vårdtagaren till den andra. Om de blir fem-tio minuter sena varje gång förstår vem som helst hur det slutar. Beräkningen för transporterna måste vara realistiska, sa Judith Wallbrandt.
Lena Rocklin menade att det är skillnad att ha personlig assistans, jämfört med hemtjänst.
– Hemmet blir assistenternas arbetsplats.
Bra bemötande
Bland annat talade deltagarna om bemötande. Ett bra bemötande för Lena Rocklin är lika med lyhördhet och flexibilitet.
– Och att ta sig tid, det är väldigt viktigt, fyllde Judith Wallbrandt i. Att stanna till och säga några ord som gör en människa glad. Jag har hemtjänst fem gånger om dagen. Det är sällan de kan stanna en stund för de har så mycket att göra.
Hon tycker det är en nackdel med alla vikarier.
– Hemskt ofta kommer det vikarier till mig. Det går långsammare och det blir inte heller alltid som jag vill ha det, sa Judith Wallbrandt.
Syftet med dialogen är att förbättra verksamheten.