Bucht: Regeringen backar upp Norrbotniabanans EU-ansökan

På fredagen fattade regeringen beslut om Norrbotniabanan AB:s ansökan. Ansökan som gäller planering av sträckan Umeå–Skellefteå till EU omfattar totalt 200 miljoner kronor.

NYHET. Klartecken lämnar nu regeringen för Botniabanan vilket glädjer landsbygdsminister Sven-Erik Bucht(S).

NYHET. Klartecken lämnar nu regeringen för Botniabanan vilket glädjer landsbygdsminister Sven-Erik Bucht(S).

Foto: Lena Leffler

BODEN2015-02-20 11:22

–Nu går ansökan vidare till EU och vi hoppas på ett beslut under våren, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Norrbotniabanan AB:s ansökan omfattar planering av sträckan Umeå–Skellefteå och en fördjupning av etappen Umeå-Dåvamyran. Om allt går som det är tänkt ska EU och regionen bidra med 100 miljoner kronor vardera.

Regeringen tog i dag beslutet på ett extra regeringssammanträde. Senast den 26 februari ska en ansökan ligga på EU:s bord.

Tidigare har alliansregeringen avslagit ansökningarna med hänvisning till att Norrbotniabanan inte finns med i den nationella planen.

–Tyvärr har alliansregeringar vid två tillfällen avslagit det här.I dag har vi sagt ja, säger Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister.

Är det klart nu att EU köper detta?

–EU har ju varit beredd men speciellt tydlig med att det måste finnas ett nationellt stöd bakom. Det finns nu. Så mycket signaler som kommit från EU över det här så kan jag inte tänka mig något annat. EU ser banan som en viktig transportled, säger Sven-Erik Bucht.

Tvärstopp under två år innebar bland annat enligt landsbygdsministern att Trafikverkets projektorganisation på 139 poersoner avvecklades.

Nu går EU-ansökan in och behandlas förhoppnings under våren eller tidig sommar enligt Bucht.

Hur går regeringen vidare nu?

–Ansökan går in till EU och vi får ett besked. Sedan är det full fart på planeringen.

–Det är klart att om regeringen säger ja till planeringen så har man också en ambition att det ska bygga. Man sätter igång en investeringsplan men exakt byggstart kan jag inte säga. Däremot har man tappat två år på förseningen,säger Bucht.

Hela sträckan mellan Umeå och Luleå beräknas gå på 26 miljarder kronor, varav EU kan komma att bidra med upp till åtta miljarder.

Norrbotniabanegruppens projektledare Elisabeth Sinclair har tidigare i media sagt att en byggstart tidigast kan ske 2018 och tågen börja rulla någon gång omkring 2028.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om