Han deltog i invigningen av den senaste ombyggda sträckan, som kostat 110 miljoner kronor.
Handlar om trafiksäkerhet
Lars Nilsson, trafikchef hos Länstrafiken, säger att Veolia och dess förare har bedömt att hållplatsen i Södra Svartbyn, framför allt i riktning mot Boden, inte är lämplig att använda.
- Vi kan inte sätta oss över vad våra entreprenörer och deras förare bedömer eftersom det handlar om trafiksäkerhet, säger Lars Nilsson.
- I och med ombyggnationen av 97:an har den hamnat i ett annat läge. Det är som att det blivit en förhöjning av vägen i riktning mot Sävast. Det har blivit ett backkrön och sikten bakåt har blivit kortare, säger Lars Nilsson.
Länstrafiken vill ha en träff med Trafikverket och Veolia.
Hur har det här kunnat uppstå när man under så lång tid planerat vägen och lagt ned så mycket pengar på den?
- Svår fråga. Under projektering och byggnation granskar man och gör en planering utifrån alla aspekter; tung trafik, persontrafik, gångtrafik och kollektivtrafik, säger Arnold Vonkavaara.
Ingen egen bedömning
Johanna Jakobsson, planerare hos Trafikverket, säger att de inte har varit på plats för att göra en egen bedömning om hållplatsen.
- Vi har haft projektörer som jobbat med det här och jag är övertygad om att de har tittat på de olika faktorerna; siktsträckor, vad man behöver för acceleration, hur mycket trafik det är på vägen och hur många bussar som ska stanna, säger Johanna Jakobsson.