Butik för unga med unikt utbud

Joel Andersson, 23 år, och Theres Hansson, 20 år, började prata på tåget. Det utmynnade i idén att starta en butik för ungdomar i Boden. Affären heter Mind the bag och startade förra veckan. Den ägs och drivs tillsammans av fyra ungdomar.

Mind the bag i Boden drivs av ungdomar för ungdomar lokalt och globalt. David Andersson, delägare, och Ida Blom, anställd, står bakom butikschefen Theres Hansson och delägaren Joel Andersson. FOTO: Lena tegström

Mind the bag i Boden drivs av ungdomar för ungdomar lokalt och globalt. David Andersson, delägare, och Ida Blom, anställd, står bakom butikschefen Theres Hansson och delägaren Joel Andersson. FOTO: Lena tegström

Foto: Lena tegström

BODEN2010-06-04 06:00
Joel Andersson och hans bror David Andersson äger butiken. Theres Hansson är butikschef och Ida Blom jobbar där.
Joel är äldst med sina 23 år. Han driver två andra företag, Städakuten och Besmartfood. Idén att också starta en affär föddes på påskdagen på en renfäll i Njavve. Joel Andersson hade åkt dit till sin morbrors stuga tillsammans med sin mamma.
Bollade idéer
- Jag jobbar alltid, men då var jag ledig och slappnade av ute på isen och pimplade. Jag tänkte att
det behövs en affär i Boden med prisvärda accessoarer för ungdomar.
En dryg vecka senare träffade han Therese Hansson på tåget till Umeå. De har gemensamma bekanta och började prata. När de väl kom fram till Umeå hade de bestämt att de skulle starta butiken.
De bollade idéer och landade i ett koncept där de vill ha olika märken, som inte redan finns i
Boden, helst inte i hela Norrbotten. David Andersson är den som är duktig på att ragga leverantörer.
Samarbete med UF-företag
- Boden är inte jättestort och man vill inte gå omkring med exakt samma sak som någon annan har. Så tanken är också att vi ska köpa in små partier och hitta nya leverantörer, säger Theres Hansson.
På det viset blir det också roligt för kunderna att droppa in då och då och se vad som kommit in, tillägger hon och fortsätter:
- Utbudet ska vara lite unikt och följa årstiderna och just nu har vi plockat fram härliga sommarfärger.
Joel Andersson vill också få med unga företagare, till exempel UF-företag. De drivs bara under ett läsår på gymnasiet. Han kontrollerade via UF Norrbotten listan på årets UF-företag i länet och kontaktade några stycken.
- Vi samarbetar nu med ett UF-företag i Boden och ett i Luleå. Pashmina UF levererar sjalar och Bruno design UF sockor. Bruno design ska starta som ett riktigt företag, säger Joel Andersson.
Prisades av drottningen
- Unga hjälper unga lokalt och globalt. Vi ska försöka att uppmärksamma unga personer med idéer som vill någonting, säger Theres Hansson.
I det här samarbetet finns ytterligare en dimension. Joel Andersson som redan som mycket ung visade prov på sin företagsamhet belönades av drottning Silvia när han sålt flest majblommor, vilket han gjorde tre år i rad.
Då handlade det om att barn hjälpte barn i Sverige. Nu kommer tio kronor per sålt sockpar att gå oavkortat till ett barnhem i Hua Hin i Thailand. Den idén utvecklades genom Joel Anderssons kontakt i ett helt annat sammanhang tillsammans med Björn Jansson.
- Det här är något som ska bli beständigt, säger Joel Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om