De anställda är kritiska till Bodens privatisering

Arbete som i dag utförs av transportenheten i Boden ska ut på anbud. Personalen förstår inte varför, eftersom deras enhet går med vinst. En vinst som de inte får behålla. Sören Lundh säger att de känner sig maktlösa.- Det spelar ju ingen roll vad vi säger.

Snöröjningen är en av de verksamheter som Bodens kommun lägger ut på entreprenad.Foto: Bengt-Åke Persson

Snöröjningen är en av de verksamheter som Bodens kommun lägger ut på entreprenad.Foto: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

BODEN2010-02-24 06:00
I dag arbetar 14 fast anställda på enheten. De plogar, sandar och sopar samt gör jobb åt kommunens andra avdelningar och kör handikapptransporter.
En stor del har redan tidigare lagts ut på entreprenad.
Nu i februari påbörjas upphandlingen av snöröjning och ytterligare plogdistrikt läggs ut. Det medför uppsägningar.
De anställda har jobbat mellan tre och 26 år.
Nyttjar fordonen året runt
- Vi kan ju inte bara stå med lastbilarna under vintern, säger Robert Kjellander.
- De vingklipper oss, säger Sören Lundh.
Som det nu är nyttjar de både lastbilar och traktorer året runt. Om de till exempel är ute med lastbil och traktor på ett grävjobb för va-avdelningen så kan parkavdelningen samtidigt behöva ett lass jord och då kan det utföra det uppdraget under tiden.
- Den flexibiliteten försvinner, säger Robert Andersson.
Kjell Östgård påpekar att alla kan köra alla fordon.
Han berättar vidare att de ibland lastar upp traktorn och åker ut ensamma med lastbilen på jobb.
Går alltid med vinst
- Det blir billigare än att anlita två privata fordon med två chaufförer. Vi är prispressare och det blir inte billigare att upphandla.
Thomas Forsman påpekar att de alltid går med vinst, men inte får återinvestera i nya fordon.
- Den vinst vi har gjort har man i stället kunnat stoppa in i barn- och äldreomsorgen, säger Sören Lundh.
Behåller det som kostar
- En annan guldkalv är traktorn på tippen, som redan är privatiserad. Där säljer de ut verksamhet som går med vinst och behåller den som kostar, säger Thomas Forsman.
Han förstår inte alls hur kommunledningen tänker när den ska spara pengar.
Carl-Olof Sehlberg anser att det är fel att sälja ut det som går plus. Robert Andersson menar att det redan prövats och misslyckats. Han ifrågasätter varför Boden gör om samma misstag.
- Det här kommer att innebära fördröjning och fördyrning.
Om gatu vill ha sandat står vi beredda. Hädanefter ska arbetsledaren först bedöma om det behövs sandas, beställa utförare, som sedan kommer ut, säger Kjell Östgård.
Drabbar befolkningen
- Det här ser vi ju redan när det är blixthalka. Då har vi redan hunnit att sanda när entreprenörerna kommer, säger Sören Lundh.
- Vi har även hjälpt Vägverket att sanda, säger Robert Kjellander.
Thomas Forsman tror inte att kommunen begriper hur det kommer att drabba människor.
Sören Lundh tycker att det känns meningslöst.
- Man offrar hälsa och allt, men får inte ens ett tack av kommunen. Lokaltrafikens chaufförer där-emot berömmer oss. Vi sandar alltid busslinjerna först, säger Lundh.
Deras slutsats är att kommunen inte kommer att få det arbete transportenheten utför i dag till en lägre kostnad.
Sören Lundh undrar varför de inte ens får vara med och räkna på anbuden.
lydwmq7l
"Vi är anställda för attt jobba för kommunmedborgarna. Privata ser bara till vinstintresset", säger Robert Andersson. Från vänster: Thomas Isaksson, Robert Kjellander, Sören Lundh, Robert Andersson, Thomas Forsman, Carl-Olof Sehlberg, Kjell Östgård och Lennart Bergqvist på transportenheten i Boden.FOTO: Lena Tegström
r3461del rey903wj
"Vi är anställda för attt jobba för kommunmedborgarna. Privata ser bara till vinstintresset", säger Robert Andersson. Från vänster: Thomas Isaksson, Robert Kjellander, Sören Lundh, Robert Andersson, Thomas Forsman, Carl-Olof Sehlberg, Kjell Östgård och Lennart Bergqvist på transportenheten i Boden.FOTO: Lena Tegström
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om