De representerar Boden i Ungdomens riksdag

Som en del av det praktiska demokratiarbetet på samhällskunskapen anmälde läraren Helena Carolin sin klass till Ungdomens riksdag. Tre elever som brinner för miljö, jämställdhet respektive drivs av orättvisor ska under en dag delta i riksdagen. "Det ska bli spännande."

MINSKAD TID. Läraren Helena Carolin förklarar att undervisningen i samhällskunskap har ­skurits ned med cirka en femtedel. Konsekvensen av det har blivit att eleverna inte längre ­besöker Bodens kommunfullmäktige, som de har gjort tidigare år.

MINSKAD TID. Läraren Helena Carolin förklarar att undervisningen i samhällskunskap har ­skurits ned med cirka en femtedel. Konsekvensen av det har blivit att eleverna inte längre ­besöker Bodens kommunfullmäktige, som de har gjort tidigare år.

Foto: Lena Tegström

BODEN2016-01-26 16:17

Helena Carolin förklarar att de under höstterminen har fått uppgifter från riksdagen. Det här läsåret fick eleverna skriva motioner på sex olika teman, varav valet föll på jämställdhet. Den andra uppgiften var att skriva ett debattinlägg på temat; Framtidens energi.

Helena Carolin har tillsammans med kollegan Carina Strömberg Larsson, lärare i svenska, utsett en motion och ett debattinlägg att representera klassen.

De elever som ska vara med på Ungdomens riksdag ska delta i debatten eller intervjua en minister.

– De måste våga och vilja och några ville mer än andra, svarar Helena Carolin på frågan hur urvalet sker.

Klassens representeras av Tilda Larsson, Emma Engström och André Edberg, vilket också är representativt för könsfördelningen i klassen.

Tilda Larsson skrev den vinnande motionen "Lika lön oavsett kön" tillsammans med Zaga Angeria. Emma Engström var den som först anmälde sig och visade störst intresse att delta i ungdomsriksdagen. André Edberg anmälde sig också och är enligt Helena Carolin "en trygg, stabil person, som vågar uttrycka sina åsikter".

Arbetet är en del av det praktiska demokratiarbete som klassen påbörjade redan första läsåret på gymnasiet. Då arrangerade de en manifestation för humanism och mångfald. Tilda Larsson tycker det är roligt att jobba praktiskt.

– Orden blir verklighet, säger Emma Engström.

Den 5 februari är det Ungdomens riksdag. Tilda tycker det ska bli spännande, jätteroligt och en upplevelse att minnas. Emma tillägger att så fort en sådan här chans dyker upp måste hon bara testa.

– Jag har alltid känt att det kan vara svårt att få en uppfattning om regerings- och riksdagsarbetet och hur allt hänger ihop. Det här är ett sätt att samla på mig mer kunskap, säger Emma Engström.

André Edberg beskriver sig själv lite som en vinnarskalle och säger, att det bästa sättet att vinna en debatt är att förstå hur meningsmotståndaren tänker.

– Att ta reda på det är också bästa sättet för att kunna formulera sina egna argument.

Han tycker det är viktigt att veta hur det fungerar i maktens korridorer även om man inte är intresserad av politik och påpekar att demokrati inte är någon självklarhet.

– Att utesluta någon är odemokratiskt och det finns politiska partier som inte vill ha med alla. Ett parti säger att de vill begränsa yttrandefriheten om de kommer in i regeringen, säger André Edberg.

De berättar att de fick stifta bekantskap med antidemokratiska krafter när de arbetade med manifestationen. När de satte upp affischer på stan blev de nedrivna inom loppet av några minuter

– Vi såg folk som rev ned dem, säger Tilda Larsson.

På frågan hur det kändes blir svaret respektlöst. De förstår inte hur man kan vara emot humanism och medmänsklighet.

De brinner för olika frågor. André Edberg för miljö och Tilda Larsson för jämställdhet. Emma Engström har svårt att välja bara en. Hon har alltid reagerat på orättvisor oavsett vad det är.

– Utbildning är till exempel ingen självklarhet. Vi tar det som självklart för att vi får det gratis.

Samtidigt påpekar Helena Carolin att undervisningen i samhällskunskap har skurits ned med cirka en femtedel. Konsekvensen av det har blivit att eleverna inte längre besöker Bodens högsta beslutande organ, Bodens kommunfullmäktige, såsom de gjort tidigare år.

Fakta Ungdomens riksdag

Ungdomens riksdag starten 1998. 349 gymnasieelever från olika delar av Sverige får under en dag pröva på hur det är att vara ledamot i riksdagen.

Syftet är bland annat att elever ska få ökad kunskap om den demokratiska processen i allmänhet och den representativa demokratin i synnerhet.

Emma Engström har blivit uttagen att hålla ett anförande i kammaren och kommer då att läsa upp klassens bidrag om framtidens energi, Vätgas som energikälla, som är författad av Hanna Laestadius.

André Edberg kommer att få möjlighet att ställa en fråga som klassen skickar med honom till finansministern Magdalena Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om