– LKAB har sagt att det är bra att trafikverket behåller Tågledningscentralen i Boden. Ju närmare man är verksamheten desto bättre. Det har varit LKABs ståndpunkt från första början, säger Anders Björnström.
Enligt honom borde även underhållsplaneringen ligga i Luleå om tågledningscentralen finns kvar i Boden.
Kommunchefen Anders Sandberg är lika positiv över att Trafikverkets lyssnat på Bodens kommuns arbetsgrupp som bestått av honom, tillväxtchefen Jeanette Nilsson och förre kommunalrådet Torbjörn Lidberg (S).
– Jag fick beskedet för några veckor sedan att Boden blir kvar. Vi är glada över alla arbetstillfällen vi har. Men jag ser det inte bara som ett arbetstillfälle utan också som en möjlighet att nu får vara med i Trafikverkets planering.
Men det har också förekommit information att Trafikverket kan tänka sig att återgå till fyra tågledningscentraler efter 2020-2022. Ett beslut som man nu tillfälligt lyckats stoppa några år framåt.
Vad tycker ni om det?
– Jag hoppas att Trafikverket tänkt igenom sitt beslut så att det är en långsiktig lösning. Jag har inte fått den information, säger Björnström.
– Bodens kommun hoppas få utveckla centralen vidare så att vi får vara kvar även efter 2020, säger Sandberg.
I veckan kommer Sandberg att ha en träff med Trafikverkets regionchef i frågan.