Delade meningar om H2:s nya namn: "Logiskt" • "Oväntat"

Logiskt, säger varumärkesproffset Niklas Turner Olovzon om stålbolagets förvandling till Stegra. Känns oväntat, tycker Bodensare.

Folk på stan i Boden om nya namnet Stegra.

Foto: Emma Vallin

Boden2024-09-15 14:30

Nyheten i korthet

  • Stålbolaget H2 Green Steel har bytt namn till Stegra. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon kallar namnbytet för "logiskt" och menar att det kommer i rättan tid.
  • Det nya namnet, Stegra, kan vara svårt att uttala internationellt men det klingar exotiskt, enligt Olovzon. Han varnar dock för riskerna med att byta namn igen, vilket skulle ge ett "löjets skimmer" över företaget.
  • Åsikterna om namnbytet är delade bland allmänheten. Medan vissa tycker att det nya namnet fungerar bra på alla språk, menar andra att det känns oväntat och mindre beskrivande än det tidigare namnet.

H2 Green Steel är förpassat till historieböckerna och från och med torsdag heter företaget Stegra. I folkmun kan det dock dröja innan de kallas för annat "H2". Företaget själva menar att namnbytet handlar om att visa på ambition och en rörelse uppåt, framåt och vidare.

Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon menar att det är logiskt att namnbytet kommer nu. Det första namnet kan bestämmas innan ett bolag har sin verksamhet färdig och det kan, som i H2GS fall, bli ganska tekniskt och beskrivande, säger han.

undefined
PR-strategen Niklas Turner Olovzon, grundare till byrån Passion Labs, säger att H2 Green Steels skepnadsskifte till Stegra kom i rätt tid. "Riskerna är mindre när man inte etablerat sig riktigt", säger han.

– Det tar en viss tid innan man formats och hittat vad man står för.

Han menar att namnet Stegra kan rida på den mångåriga tradition som Ikea har: att döpa sina möbler efter svenska orter eller substantiv. De svenska orden blir ofta ganska krångliga att uttala internationellt, men klingar samtidigt exotiskt.

Vad tänker du om riskerna med ett namnbyte?

– Det finns alltid sådana, men de är betydligt mindre när man inte etablerat sig. På så vis kommer bytet i rättan tid. Sen är företaget riktat business to business och då blir kunderna färre men värre, då har varumärket en annan betydelse, säger Niklas Turner Olovzon.

Samtidigt påpekar han att företag kanske bara har ett namnbyte i sig.

– Byter man igen om ett år blir det ett löjets skimmer över det hela. Så man måste vara ganska säker på sin sak och de fick ju ganska bred PR nu.

Vad tycker du om själva namnet då?

– Spontat klingar kanske Stegra som ett större mer etablerat bolag än vad H2 Green Steel gör. Men det blir också mer generiskt, hade jag bara sett namnet så hade jag kanske tankarna förts till att det var ett finansbolag, säger Turner Olovzon.

Varumärkesexperten vill inte betygsätta namnet, men lämnar ändå omdömet "försiktigt positivt".

– Det här kan vara något man våndats för att lansera och i slutändan är det ändå ägare och anställda som ska vara mest stolt över ett namn. Uppenbarligen känner de pepp för det här namnet.

När vi frågade Bodensare på stan om det nya namnet fick vi olika reaktioner. 

undefined
Bengt Persson tycker det viktigaste att namnet funkar på alla språk.

Bengt Persson:

– Det viktigaste är att namnet det funkar på alla språk.

Tycker du att Stegra gör det?

– Ja det gör jag, säger Bengt Persson.

undefined
Olivia Lundström tycker att namnbytet känns oväntat.

Olivia Lundström:

– Jag tycker det känns lite oväntat.

– Jag tyckte H2 Green Steel var ganska bra namn för man hörde ganska tydligt vad som var grejen, säger Oliva Lundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!