Elever pÄ den aktuella skolan har, enligt vÄrdnadshavare, utsatts för fysiskt vÄld mot kroppen som slag och sparkar samt blivit dödshotade och krÀnkta.
Petronella Sirkka kommenterar inte i de enskilda fallen, men uttalar sig generellt:
â Det ska inte förekomma fysiskt vĂ„ld i vĂ„ra skolor. Det fĂ„r inte förekomma vĂ„ld, precis som det inte fĂ„r pĂ„ min och din arbetsplats eller Coop. Det som Ă€r förbjudet pĂ„ Coop Ă€r ocksĂ„ förbjudet i skolan.
Fysiskt vÄldet skulle göra mig rÀdd som sjuÄring. Finns det nÄgra rutiner?
â Man rapporterar inte sĂ„dant som avvikelser, utan gör krĂ€nkningsanmĂ€lningar eller anmĂ€lan i vĂ„rt elevadministrativa nĂ€tverk.
Vad gör man nÀr en elev ger sig pÄ en annan fysiskt?
â Det beror pĂ„. Om det Ă€r första gĂ„ngen utreder vi det dels som en krĂ€kning, dels utifrĂ„n skolans egen plan mot hot och vĂ„ld. Det finns ansvariga pĂ„ varje skolenhet som talar med barnen och dokumentera vad som hĂ€nt. Det ser lite olika ut beroende pĂ„ skola, svarar Petronella Sirkka.
Hon förklarar, att skolan agerar utifrÄn gÀllande lagrum.
â Man mĂ„ste jobba utifrĂ„n de olika situationerna. Ăr beteendet grĂ€nsöverskridande? Det Ă€r en bedömningsfrĂ„ga, och utifrĂ„n det de beskriver (förĂ€ldrarnas beskrivning reds. anm.) kan man tycka att det Ă€r grĂ€nsöverskridande, men jag har inte nog med information att uttala mig om det var det. Om det Ă€r ett grĂ€nsöverskridande beteende och vi kĂ€nner att det finns anledning till oro jobbar vi med socialtjĂ€nsten.
Förvaltningarna ser tillsammans över om det finns behov av stöd eller nÄgot annat som brister och behöver ÄtgÀrdas.
â Det finns bara förlorare i sĂ„dana hĂ€r klasser, ingen vinner pĂ„ att det Ă€r stökigt. Skolan jobbar med att se till att eleverna har med sig sĂ„ mycket kunskap de kan fĂ„. Under den tiden jobbar vi med trygghet och studiero, sĂ€ger Petronella Sirkka.
Hon tillÀgger, att det inte Àr en quick-fix att lösa situationen frÄn en dag till en annan. Det Àr ett lÄngsiktigt arbete dÀr skolan jobbar för att Äterbevisa för barnen att det gÄr att lita pÄ vuxna.
â Du ska be om hjĂ€lp nĂ€r det hĂ€nder saker och vĂ„ga lita pĂ„ att det blir nĂ„gon effekt av det du sĂ€ger. Det Ă€r det stora jobbet och det viktigaste. Det hĂ€r Ă€r ett arbete som löper parallellt pĂ„ flera olika nivĂ„er, sĂ€ger Petronella Sirkka och utgĂ„r frĂ„n att den aktuella skolan kommer komma tillrĂ€tta med situationen.
â Ă tgĂ€rderna de har gjort kommer att ge effekt.