Dick Sundberg: "Det går sakta men säkert uppåt"

Det är viktigt att få in kvinnor i transportsektorn. Det anser Dick Sundberg på Tya. – Dels eftersom det är brist på förare, dels är det bra med blandat. Tjejerna kör lugnare och kanske smittar det av sig på killarna. Man behöver inte tokköra, man hinner lika mycket ändå.

BODEN2014-01-13 06:18

Dick Sundberg är regionalprojektledare för Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

– Vi har försökt marknadsföra att transport är ett yrke för kvinnor också. Historisk har det varit ett fysiskt tungt jobb med mycket lastning för hand. Nu finns det hjälpmedel så att de flesta yrkena inom branschen är inte så fysiskt tunga att kvinnor inte klarar av dem, säger han.

Bred utbildning

Det är bra efterfrågan på lastbilsförare och i Norrbotten är det brist på arbetstagare. I princip har de som går utbildning jobb när de är färdiga, säger Dick Sundberg.

– Om man går gymnasiets inriktning transport så har man 13 yrken att välja på när man är klar; renhållningsbilar, fjärrtrafik, flytt, distribution och så vidare. Det är ganska brett.

Hur är löneläget?

– När du går ut gymnasiet har du drygt 22 500 kronor. Det är bra för att komma direkt från gymnasiet.

Enligt Dick Sundberg anser man inom branschen att tjejerna kör lugnare, vilket innebär lägre bränslekostnader och lägre underhållskostnader. – I Aitik så har de en lång period gärna velat ha tjejer på de större truckarna och nu säger man även inom lastbilsbranschen att man upplever att tjejerna kör försiktigare vilket medför mindre slitage på grejerna. Så ekonomiskt är det bra för åkarna.

Kvinnligt nätverk

Det finns ett kvinnligt nätverk för kvinnliga lastbilsförare. Volvo,Tya och Sveriges åkeriföretag arrangerar även varje är en kvinnodag där man bara bjuder in kvinnor till en träff.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om