Selma Nilsson öppnade Selmas Style for you den 23 november 2018. Hon är homestylist och inredare. Hon har kombinerat homestyling med selfstyling och hennes koncept är unikt. I butiken blandar hon designade föremål och kläder, accessoarer och delikatesser.
När pandemin kom hade Selma Nilsson redan gjort planen för 2020 hur hennes verksamhet skulle utvecklas under det här året. Fokus låg på butiken och att utveckla försäljningssiffrorna. Hon planerade även att ta på sig fler inredningsuppdrag från privatpersoner och företag.
– Jag hade en hel del bokade jobb det här året, men sedan föll det pladask på grund av pandemin.
Selma Nilsson bestämde sig för att överleva och fick tänka om. Planen lade hon åt sidan och vidtog åtgärder både på kort och lång sikt. Extrapersonalen fick sluta och istället har hon jobbat själv ännnu mer. Det har blivit sju-dagarsveckor och hon har inte haft semester sedan hon startade.
Hon prioriterade webbshopen, som hon enligt planen skulle startat upp först före jul i år. Istället anlitade hon ett företag, som hjälpte henne utforma den under våren. Den innehåller inredning, men inga kläder.
I stället har hon tänkt utanför boxen när det gäller marknadsföringen av klädsortimentet. Tidigare har hon haft fysiska modevisningar, antingen tillsammans med andra butiker i samband med kvällsöppet eller i samband med inspirationskvällar i butiken.
– Jag har alltid varit aktiv på sociala medier, vilket gett bra resultat. När jag började filma mina egna outfits fick jag väldigt bra respons av kunderna och ville utveckla den biten ännu mer.
Därför har hon arrangerat digitala modevisningar och anlitat fotografen Elvira Lind. Första modevisningen spelades in på Bodensia i samverkan med hotellet och Salong Stil, som gjorde håret på modellerna. Den andra med ytterplagg och höstmode spelades in vid kyrkstugorna och släpptes på onsdagen i veckan.
– Det var uppskattat eftersom kunderna ser hur kläderna sitter, säger Selma Nilsson och berättar att den första visningen fick 4 000 visningar på en vecka och den andra hade 4000 visningar på tre timmar.
Hon framhåller att bodensarna har varit väldigt trogna under den här krisperioden och gynnat den lokala handeln.
– Jag är så tacksam, säger Selma Nilsson och tillägger att det är viktigt att lokala företag samverkar för allas skull.