I samband med att Din hemservice förra året gick in i rekonstruktionen så beviljades det andra privata hemtjänstföretaget Hemi hemservice inte rekonstruktion, eftersom det bolaget redan hade genomfört en rekonstruktion Hemi försattes i konkurs och verksamheten flyttades över till Din hemservice.
Nu har Din hemservice begärts i konkurs.
Kommunen har höjt ersättningen. Vad är problemet nu?
– Ryggsäcken har blivit för tung. Tittar vi på de här fem åren så har vi sparat femton miljoner kronor. Det är skillnaden mellan vad vi har kostat och vad kommunens egen verksamhet har kostat. Bara 2015 handlar det om över tre miljoner, säger Erik Hegglund.
Företaget begärde årsskiftet 2014/2015 en högre ersättning av kommunen i samband med att man skulle omförhandla avtalet. Hegglund påpekar att det sedan gick sju månader och att de under den tiden fortsatte att gå med förlust.
– Vi fick till slut en högre ersättning så just nu fungerar det. Vi gör inte minusresultat i dagsläget, men det som nu blev nådastöten är att vi ska betala tillbaka på ackordet.
Det vill säga den ekonomiska uppgörelsen om återbetalning av skulderna som företaget gjorde upp om i samband med rekonstruktionen.
– Vi begärde en avbetalning och att vi skulle få börja med den till hösten. Men det fick vi inte beviljat, utan vi skulle ha betalat till den 16 juni och det klarar vi inte.
Hur mycket pengar handlar det om?
– Jag har inte den exakta siffran men ungefär 1,5 miljon kronor.
Är det bakgrunden till att ni begär er i konkurs?
– Det blir det slutgiltiga.
Erik Hegglund återkommer till förklaringen med den tidigare låga ersättningen från kommunen.
Ni hänvisar alltid till kommunen och ersättningen, men samtidigt har ni bytt till stora, fina lokaler och ni sponsrar handbollslag. Lägger ni pengarna på rätt saker?
– Det tycker jag absolut. Flytten till nya lokaler var en rationaliseringsåtgärd, som vi gjorde av utrymmesskäl. Och vi har avvecklat en lokal. Det är klart att man också sitter med hyresavtal som man inte blir av med i en handvändning. När det gäller sponsringen av handboll så är det egentligen Assistansteamet som sponsrat Boden handboll. Däremot finns Din hemservice med på den skylten vi har.
Han tillägger att de har jobbat hårt med att slimma organisationen och få kontroll på kostnaderna.
– Därmed inte sagt att de skenade tidigare, men vi ska bedriva vår verksamhet billigare än kommunen.
Vad händer nu?
– Vi har skrivit i pressmeddelandet att Din hemservice blir Boden hemservice. Det är ett förslag till lösning. Jag har startat ett bolag, ett helägt dotterbolag till Assistansteamet. Tanken är att vi bedriver verksamheten inom ramen för Boden hemservice och ger kunderna möjlighet att välja det bolaget som utförare. Vi kan driva verksamheten till att börja med åt konkursförvaltaren för Din hemservice, om han går med på det, och sedan snabbt få till en omvalsprocess och på det sättet flytta över verksamheten till Boden hemservice.
Man flyttar alltså över den verksamhet som nu går ihop ekonomiskt till Bodens hemservice och blir av med skulderna genom konkursen av Din hemservice.
– Det blir en konsekvens, men det var inte tanken från början. Det är en nödlösning.
Erik Hegglund tror att det skulle bli otroligt svårt för kommunen att nu mitt i sommaren ta över deras 120 kunder.
Är det inte skattebetalarna som blir förlorare här?
– Skattebetalarna kommer inte förlora något. Vi kommer utföra det vi har fått betalt för i princip hela månaden om vi talar om Bodens kommun. Sedan är det naturligtvis så att lönegarantin har de på ett sätt redan förlorat i och med att det blev ett 25-procentigt ackord och den sista delen kommer vi inte heller kunna betala. Skattebetalarna blir förlorare om vi inte kan fortsätta med privata alternativ, svarar Erik Hegglund.