"Du är död" - cancersjuk fick brev från Försäkringskassan

En svårt cancersjuk kvinna i Boden fick ett brev från försäkringskassan att hon är död. Hon tog mycket illa vid sig. - Vi beklagar det här och hoppas att det aldrig ska hända igen, säger Eva Sjöberg, platschef.

BODEN2009-02-17 06:00
Kvinnan i Boden har precis påbörjat sin behandling. Hon har dock försäkrat sig om att kassans felaktiga uppgifter inte har förts vidare till andra myndigheter, för att förhindra mer problem. Hon fokuserar nu på att bli frisk.
Även brev till dödsboet
Områdeschefen i Luleå, Ingrid Nilsson, tror först inte riktigt att uppgiftens stämmer, utan ber att få återkomma. Efter en kontroll, säger hon:
- Jag trodde inte att det kunde hända. Det är en handläggare på den nationella enheten i Malmö som i samband med att hon skickade ett brev till kvinnan även skickade ett brev till kvinnans dödsbo. Exakt hur handläggaren har lyckats med det kan jag inte svara på.
Ska inte kunna ske
Ingrid Nilsson säger att det ska inte kunna ske och hon begriper inte hur det har kunnat ske.
- Vi måste först få en avisering från skattemyndigheten att en person är avliden. Den uppgiften går automatiskt in i vårt system och därefter skickar vi ut den här typen av brev. Men enligt vad jag fått veta så finns det i det här fallet inga sådana uppgifter från skattemyndigheten i våra register.
"Mänskliga faktorn"
Eva Sjöberg är platschef i Malmö och förklarar vad som hänt.
- Tyvärr är det den mänskliga faktorn. Handläggaren satt med flera ärenden samtidigt och det skedde en förväxling av adressuppgifter. Vi beklagar det här och är jätteledsna. Det har inte hänt innan och jag hoppas att det aldrig händer igen.
Nya rutiner
För att förhindra en upprepning har de infört nya rutiner.
- Handläggarna ska hädanefter bara ha ett ärende åt gången framme på bordet och datorskärmen för att undvika sammanblandning av ärenden, säger Eva Sjöberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om