Bodens kommun har fått in klagomål. Nu senast var det två färdtjänstresenärer som drabbades när de skulle åka till en begravning. Det hade skett en dubbelbokning och en person kom en kvart för sent. Detta trots att resan bokats drygt en vecka i förväg.
– På beställningscentralen i Luleå har de medgivit att de var medvetna om syftet med resan. Det blev tråkigt och stressigt för alla, säger Helena Samuelsson, nära anhörig till resenären.
Hon uppger att den allmänna uppfattningen är, att det är lite för mycket strul när samordningen sker i Luleå. Helena Samuelsson bedömer att de på beställningscentralen sitter för långt borta från kunderna i Boden.
"Fungerat dåligt"
På tekniska förvaltningen ser man allvarligt på händelsen och beklagar den. Personalen avser att följa upp Bodentaxis åtgärder.
Maria Hellström, Bodentaxi, förklarar att den som ska boka färdtjänst antingen hamnar på kontoret i Boden eller på Trafiksamordningens beställningscentral i Luleå. Hon håller med om att det har fungerat dåligt.
– Det som hände den här aktuella dagen var att man inte tidigarelade den ena körningen. Hade man gjort det då hade båda hunnit till begravningen. Det var inget fel på beställningen, säger Maria Hellström.
Samma tid
Hon uppger att dubbelbokningar är ett återkommande problem.
– Det vi upplever som det största problemet är, att man inte ser vilka bokningar som finns utan man fortsätter att ta emot fler beställningar. Det innebär att vi kan ha körningar i Bredåker, i stan och Sävast samma tid och de körningarna kan vi aldrig samköra. Fordonen blir utspridda och vi blir kort om bilar, säger Maria Hellström.
Sture Nordmark, ordförande för Bodentaxi, säger att de kallat till ett möte för att få ordning på problemet.
– Jag har hört att kunder missat begravningar och flyg. Det är förskräckligt, mycket olyckligt. Vi ska göra allt för att få till det här.
Förstärker kontor
Han säger att de ska förstärka bodenkontoret.
– Vi måste meddela Luleå eftersom vi sitter tillsammans i ett avtal. Vi avser att göra en kraftansträngning i Boden för att få bort de här incidenterna. Det gör att bodenkontoret kommer att vara bemannat alla dagar och kvällar, säger Sture Nordmark.
Michael Malmlöf, ordförande beställningscentralen, säger att han inte vet om det är något problem.
– Då måste jag gå igenom och spåra varje körning.