Det är Rune Larsson , numera ordförande i aktiebolaget Unbyn/Avans byamack, som varit drivande till att få Qstar att fixa en mack till Unbyn. Hela projektet har kostat 1,4 miljoner kronor. Då har Bodens kommun, Luleå kommun, länsstyrelsen bidragit med pengar och man har sålt ett hundratal andelar för 3000 kronor styck i aktiebolaget för att få ihop hela investeringskostnaden.
–Det känns skönt att vi lyckades till slut, även om det tagit tid, säger Rune Larsson.
I höstas började Rune tillsammans Brage Vesterberg, Kalle Jansson, Hans Eriksson och Hans Lövgren jobba intensivt med att göra klart markarbetet för att förbereda för pumpar och cisterner. Varje cistern rymmer 20 kubikmeter vardera och förser pumparna med diesel och bensin.
–Vi har ett nära samarbete med Avan som givetvis har stor nytta av närheten till drivmedel, vi kallar den därför Unbyn/Avans byamack, berättar Rune som är ordförande i aktiebolaget.
Cirka 780 fordon passerar dagligen den nya macken. Många tycker det är skönt att slippa åka in till Boden eller Luleå bara för att tanka. När NSD är på besök tankar företagaren och Unbybon Hugo Näslund sin bil vid macken.
–Jag tycker det här är superbra. Jag har massor med bilar. Jag har dels ett schackföretag i Luleå och ett jordbruk om jag driver i byn.
–Jag blir en storkund hoppas jag och har själv köpt aktier i tankbolaget, säger Näslund.
Nu är det inte bara bilister som ska lockas in på den nya macken utan även skoterförare. Fördelen med mackens placering är även att skoterleden går alldeles intill.
–Nu tankar många skoterförare hos oss istället efter macken stängt i Sävast. Vi har ren diesel utan inblandad rapsolja. Det är bra sådana här kalla dagar, säger Hans Eriksson.
Två cisterner, ordentligt inbyggda ovan jord, innehållande 20 kibikmeter vardera förser pumparna med bensin och diesel. Förutom Q-starks eget kort fungerar vilket bankkort som helst.
–Jag stötte på några som jobbade på F 21 och åkte från Hamptjärnmoran. De var väldigt glada att kunna tanka på vägen till sitt jobb, säger Brage Vesterberg.