Eldrivna lok på Haparandabanan
Nu kan Haparandabanan elektrifieras. Beslutet har tidigare överklagats. Regeringen har avgjort frågan.- För miljön är det positivt, eftersom eldrivna tåg inte släpper ut några avgaser och bullrar mindre än diesellok, säger Mattias Taavoniku, projektledare på Trafikverket.
Hela Haparandabanan ska elektrifieras.FOTO: Lena Tegström
Foto: Lena Tegström
Haparandabanan är en segsliten historia och det är ingen överdrift att kalla hela projektet långbänk. Nuvarande kommunalråd Olle Lindström (M) i Boden skrev sin första motion om banan när han satt i riksdagen 1991.
Ny matarledning
För att möjliggöra elektrifieringen av Haparandabanan ska Trafikverket bland annat bygga en ny matarledning mellan Sävast och Buddbyn. Ledningen ska förse banan med kraft.
När regeringen hösten 2008 presenterade satsningar på vägar och järnväg pekades Haparandabanan ut som ett projekt. Regeringen tidigarelade finansieringen för att elektrifiera banan.
Nu körs tågen med diesellok. Eldrivna lok kan köra längre och tyngre tåg, så elektrifieringen av banan är ett sätt att möta det ökade transportbehovet. Den byggs främst för godstrafik.
Enligt ellagen krävs tillstånd att bygga en kraftledning och det var Energimarknadsinspektionen som gav tillstånd att anlägga matarledningen. Det beslutet överklagades av en markägare. Nu är frågan avgjord.
Plastbelagda linor
Trafikverket bygger en ny kraftledning från Bodens omformarstation i Sävast mot Svenska kraftnäts ställverk i Svartbyn. Strax före ställverket vinklar ledningen av till anslutningspunkten mot Haparandabanan i Buddbyn. Den totala längden på ledningen är cirka 18 kilometer och kommer att ligga parallellt med befintliga kraftledningar.
Arbetet med att anlägga matarledningen påbörjas nästa vecka. Samtidigt pågår kontaktledningsmontering på sträckan Buddbyn-Kalix.
Trafikverket kommer att använda plastbelagda linor. Det innebär att skogsgatan kan tillåtas närmare den nya kraftledningen, eftersom den blir mer tålig mot nedfallande träd. Men det måste ända ta skogs- och jordbruksmark i anspråk och börjar avverka skog på de fastigheter där verket har kommit överens med berörda markägare.
Haparandabanan förses med ett nytt system för trafikstyrning och signaler och ska vara färdig för trafik 2012.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!