Elever får spökhjälp
Lillspöket på Mårängsskolans vind har hjälpt eleverna att skriva sig till läsning. Elevernas arbete har sammanfattats i Boken om Lillen och i går var det avslutning med spöktårta.
Eleverna i förskoleklassen och årskurs 1 på Mårängsskolan tittar på ett bildspel om lillspöket på skolans vind. FOTO: Lena Tegström
Foto: Lena Tegström
- Det är en modell som slagit väl ut och ger bra resultat, säger Malin Lundberg.
Spökskrift
Susanne Norén berättar att syftet är att få igång berättandet och inte fokusera på bokstävernas utseende. Barnen skriver så kallad spökskrift eller pianoskrift.
- Vi berättade historien om ett litet spöke på vinden. Han hörde barnen genom ventilationssystemet och skrev till dem. Han hade skrivit spökskrift, som spökmamman hade översatt, säger Susanne Norén.
Eleverna i förskoleklassen och ettan började brevväxla med spöket Lillen, som ville lära sig människospråk.
- De skriver spökskrift på datorn och berättar för oss vad de skriver, så översätter vi. Inför sportlovet fick Lillen vattkoppor och föräldrarna fick vänta för barnen ville skriva krya-på-dig-kort, säger Susanne Norén.
Och nu inför sommarlovet så har Lillen åkt till sin pappa, som bor på ett slott i Italien. Under sommaren kommer så många turister dit och då behöver han hjälp att spöka.
Favoritmat
Barnen har haft många frågor till spöket och Lillen har också varit frågvis. Busat har han gjort också. En gång lånade han en stjärtlapp av barnen, för han tycker så mycket om vinter för snön är vit.
Elevernas arbeten har sammanställts till Boken om Lillen. Där berättar de bland annat att Lillens favoritmat är risgrynsgröt, för den är vit. Han kan inte äta jordgubbar för då blir han röd.
Inte bara barnen utan även Eva Persson tycker att det har varit väldigt kul.
- Det har varit stimulerande. Det här sättet att arbeta kräver engagemang och det gör att man tycker det är roligt att gå på jobbet varje arbetsdag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!