En budget i balans är himmelskt

Efter 2,5 års gnetade med sparåtgärder har socialnämnden en budget i balans. ”Det känns nästan som en andlig upplevelse utan att ta i för mycket, säger ordförande Beatrice Öman (S).

Nöjd. Socialnämndens ordförande Beatrice Öman (S) tycker att nämnden och verksamheten tillsammans gjort ett bra jobb med underskottet i socialnämnden.

Nöjd. Socialnämndens ordförande Beatrice Öman (S) tycker att nämnden och verksamheten tillsammans gjort ett bra jobb med underskottet i socialnämnden.

Foto: Lena Leffler

BODEN2016-09-28 19:42

En av de stora frågorna under tisdagsnämnden var den sista delårsrapporten för 2016. Sedan två år tillbaka har nämligen socialnämnd, tjänstemän och anställda inom socialförvaltningen brottats med handlingsplanen och alla sparåtgärder.

Läs mer: Det är kaos

Läs mer: Plan ska styra upp åtgärder

Läs mer: Palliativ vård ska ersätta aktiviteter

Bodens kommunfullmäktige har krävt en budget i balans senast januari 2017.

Socialnämndens budget i år ligger på 680 miljoner. Prognosen i delårsrapporten visar på 670 miljoner.

Enligt socialchefen Catharina Liljeholm så visar det prognosticerade ekonomiska resultat för året 12,5 miljoner kronor plus.

-Av det resultatet är 12 miljoner ersättning för ensamkommande barn och resten drygt en halv miljon vårt egna överskott. Dessutom kommer även socialnämndens underskottsfond att vara helt återställd enligt vår ekonomichef när vi har en budget i balans, säger Liljeholm.

Socialnämnden godkände årets sista delårsrapport på tisdagssammanträdet och begär nu att kommunfullmäktige ska anse uppdraget med handlingsplanen som avslutad.

– Det kändes verkligen som ett väldigt viktigt moment för hela socialnämnden att kunna ta det beslutet, säger Öman.

En " budget i balans" innebär att socialnämnden budgeterar sin verksamhet på ett sätt som visar att nämnden har styrning och kontroll.

– Sedan finns det ju alltid oväntade saker som händer. Anledningen till att man en gång gett socialnämnden det uppdraget var på grund av att nämnden under en längre tid haft ett växande underskott och kommunfullmäktige ansåg att man inte fick tillräckligt med förklaringar till vilka händelser det var som gjorde att man inte fick kontroll över ekonomin.

– Man kan alltid få oväntade underskott men först och främst måste man alltid visa att man har tillräcklig intern styrning och kontroll för att lägga en budget som man anser behövs för verksamheten och att den också ska hålla ihop. Det är viktigt att tro på den egna budgeten och även respektera den som är lagd. Det var egentligen det som det handlade om, säger Beatrice Öman.

Även socialchefen Catharina Liljeholm är mycket nöjd och känner stor glädje för socialförvaltningens räkning.

– Att vi lyckats med detta förändringsarbete betyder mycket för vår verksamhet, eftersom det är verksamheterna som stått för det stora arbetet. Från en mycket tuff tid med omfattande underskott har vi gått till en budget i balans. Handlingsplanen tycker jag varit ett stöd för förvaltningen på så sätt att vi kunnat tydliggöra orsaken till underskotten och sedan vidtagit rätt åtgärder och i rätt tid, säger Liljeholm.

Hon ser nu framemot att kunna lyfta blicken gällande nya stora viktiga utmaningar.

– Det handlar om integration, framtidens kompetensförsörjning och hur vi rustar oss för fler äldre, säger socialchefen Catharina Liljeholm.

Socialnämnden kommer även i sin verksamhetsplan 2017-2019 att fortsätta jobba efter samma redovisningsprincip som man gjort när man genomfört handlingsplanen.

– Vi kommer att behålla den strikta redovisningen trots att handlingsplanen är i hamn för den är väldigt effektiv. I dag har socialnämnden dryga 700 miljoner i budget och bedriver en sådan stor och komplex verksamhet. Då är det inte det lättaste för en nämnd att själva veta vad ledamöterna ska rikta ögonen på, säger Beatrice Öman, socialnämndens ordförande.

– Från socialförvaltningens sida kommer vi att fortsätta i någon form med det arbetssätt som påminner om handlingsplanen. Dels för att det är ett tydligt och systematiskt sätt att jobba med en budget. Processen har utgått från ständiga förbättringar och faller därför väl in med vårt pågående LEAN-arbete, säger Catharina Liljeholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om